Informoval o tom vedoucí komunikačního odboru DPP Daniel Šabík.
Podnik předpokládá vysoutěžení dodavatele a uzavření smlouvy s ním v říjnu 2025, dodávka vlaků by se měla podle dřívějších informací uskutečnit po roce 2029.
Tendr předpokládá nákup 53 souprav na linku C, 16 pro budovanou linku D. Přesný počet vlaků však vyplyne ze soutěžního dialogu. Tendr zahrnuje také nutné úpravy metra, jako jsou bezpečnostní stěny na nástupištích, nový dispečink pro obě linky nebo modernizace depa Kačerov a vybavení depa Písnice.
Přeplněné spoje MHD komplikují dopravu v Praze 4, výrazně pomůže až metro D |
Výběr dodavatele bude mít formu takzvaného soutěžního dialogu, kdy se výběru účastní více soutěžících splňujících profesní způsobilost a požadavky DPP na kvalifikaci. Ti dostanou za úkol mimo jiné spočítat simulaci provozu na obou linkách se zohledněním údržby a zálohy, podle které stanoví nutný počet souprav.
V podmínkách je také zajištění údržby, v případě vlaků po dobu 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému pak na 25 let. Právě údržba bude podle odhadu DPP tvořit zhruba dvě třetiny hodnoty zakázky. Peníze na ni se budou vyplácet průběžně.
Podnik předpokládá, že k dodání vozů dojde postupně, podle harmonogramu postupné automatizace tak, aby nenastalo zastavení provozu metra. Během procesu bude nutné zajistit smíšený provoz nových i starších souprav.
Soupravy se budou skládat z pěti průchozích vozů, které bude možné v případě nutnosti řídit manuálně. „Pokud vše půjde podle předpokládaného harmonogramu, do konce letošních letních prázdnin bychom měli mít dokončenou kvalifikační fázi tendru a na podzim začneme s fází soutěžního dialogu, který poběží zhruba do příštího léta,“ uvedl ředitel DPP Petr Witowski.
První tunel metra D je proražený, dojít se už dá z Pankráce na Olbrachtovu |
Soutěžní dialog je podle něj časově náročný, ale umožní podniku průběžně se zájemci o zakázku komunikovat a upřesňovat technické detaily. Dodal také, že zadávací podmínky tendru nechal podnik posoudit protikorupční organizaci Transparency Interational.
Witowski dříve řekl, že po podpisu smlouvy s dodavatelem budou v letech 2026 a 2027 následovat přípravné práce a vývoj samotných vozů. V letech 2027 až 2028 by pak měly být vyrobeny první vozy a následovat by měla jejich certifikace a homologace, na kterou naváže v letech 2028 až 2029 zkušební provoz.
Automatizace umožní na přetížené lince C snížit minimální intervaly z nynějších 115 na 90 sekund. V případě linky D se s automatickým provozem počítá od počátku, v úseku mezi Pankrácí a Novými Dvory plánuje podnik nejprve nasazení deseti vlaků. Zbývající vozy dodavatel dodá po výzvě podniku.
1. prosince 2023 |