„Nechci předjímat, jak dopadne samotné vyšetřování. Zatím vše nasvědčuje tomu, že se opravdu jednalo o lidskou chybu, které nikdy nejde dokonale zabránit. Tady v tom případě navíc se ten vlak pohyboval bez zapojených motorů a zapojené elektroniky, takže ovlivnit jeho jízdu pak bylo velmi obtížné,“ uvedl Kupka.
Vykolejené vagony u Klínce odklidí dopravce. Policie vyšetřuje ohrožení z nedbalosti |
Podle něj jde zatím jen o závěr velmi předběžného zjišťování. „Samozřejmě v okamžiku, kdy Drážní inspekce ukončí svoje šetření, dáme k dispozici podrobnosti. Od toho nás ale dělí několik měsíců,“ dodal.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda v pondělí řekl, že působí u železnice přes 35 let a každá taková mimořádná událost v něm vyvolá otázku, jak je to možné. Za štěstí v neštěstí označil skutečnost, že v soupravě nikdo nebyl a v protisměru nejel žádný vlak. Lidé celkově, a to nejen zaměstnanci dopravců, jsou podle něj stále méně soustředění.
„Tomuhle se hodně věnujeme v rámci školení a komunikace se stěžejními lidmi, kteří řídí provoz, ale je tady taková určitá roztěkanost. Jestli za to může přísun informací, mobily, tablety, to opravdu nevím,“ dodal Svoboda.
„Co se týče dalších kroků, tak významný průlom přinese evropský zabezpečovač ETCS, který na vybraných koridorových tratích spustíme ve výlučném provozu od 1. ledna příštího roku,“ řekl Kupka. Podle něj půjde o významný krok k tomu, aby na české železnici bylo bezpečněji.
O možném nasazení ETCS na lokálních a regionálních tratích se jedná. „Zvažujeme možnost nasazení třeba méně náročné formy zabezpečení, která by mohla i na nekoridorových tratích bránit možnému střetu vlaků,“ dodal.
Dva vagony, které po nehodě zůstaly ležet mimo kolejiště, na místě zatím zůstávají, provozu na trati nebrání. O způsobu jejich odstranění zatím nebylo rozhodnuto, zjistila na dotaz redakce iDNES.cz.
3. května 2024 |
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvUdálost se stala ve čtvrtek ve 13:15 ve stanici Čisovice. Prázdná souprava se rozjela a urazila přes pět kilometrů. Nikomu se nic nestalo, přestože vlak jel rychlostí přes 100 km/h a projel čtyři železniční přejezdy. Provoz na trati se podařilo obnovit v pátek před 15. hodinou.
Výši škody odhadli vyšetřovatelé na 9,1 milionu. Strojvůdce postavili mimo službu.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz