Není těch změn během necelého půl roku nějak moc? Jaké jsou reakce cestujících?
Je nám jasné, e kadá změna je přijímána s určitou nevolí. Chápu, e vechno nové cestující přijímají patně, ale doba a technika jdou dopředu. Máme moderní vozy a je potřeba je vyuít. Nakoupili jsme parciální trolejbusy, které obslouí město i tam, kde není trakční trolejové vedení. V rámci tohoto nákupu k nějaké změně dopravní obslunosti dojít muselo. Jenom pro představu, trolejbus teď obslouí jeden úsek a autobus pak dalí části, ale musí projet stejný úsek jako trolejbus. Nově ty části bez trolejového vedení, které obsluhovaly autobusy, obslouí parciální trolejbus. Automaticky stáhne sběrače a dojede na konečnou, kam jezdil autobus. Při cestě zpět zase automaticky sběrače natrolejuje a pokračuje dál na trakčním vedení . Pro nás to znamená nejen úsporu autobusů, ale i řidičů, kteří jsou nedostatkovým zboím napříč celou republikou.
Změny číslování v MHD
Uvádíme pouze výběr změn, vechny novinky v ústecké MHD najdete ZDE. |
Od května se změní trasy i čísla linek. Proč dolo ke změnám tras?
Zhruba rok a půl jsme sbírali data o vytíenosti jednotlivých linek. Na vechny jsme ve vedních dnech, ve pičkách nebo o víkendy nasazovali vozy, které jsou osazeny sčítacími rámy. Viděli jsme, kolik cestujících se kde přepravuje, a podle zjitěných dat nám vycházelo, e například ze sídlitě v Krásném Březně cestující postupně přibývali. V centru pak dolo k výměně cestujících z a do jiných spojů s vyí poptávkou směrem na Severní Terasu. Proto současná linka 56, která dosud jezdí do části Vebořice, bude nově spojovat sídlitě Pod Vyhlídkou v Krásném Březně se Severní Terasou.
Kromě změn tras dojde i k přečíslování linek. Nebudou z toho lidé zmatení?
Přiznám, e i my jsme vedli velkou diskusi o přečíslování linek. Ale protoe dolo ke spojení částí několika současných linek v jednu, vyhodnotili jsme, e je přečíslování nutné. Hledali jsme souvislou řadu 21 čísel, co odpovídá 21 linkám, je nebude obsahovat číslo, které u nyní pouíváme. Take jsme nemohli do čísla 60 pouít nic. První souvislá řada, kterou jsme mohli pouít, byla od čísla 70. V rámci integrované dopravy má kadé město nějakou číselnou řadu. V Děčíně ji mají například od 200, v Teplicích zase od 100, aby bylo jasné, ve kterém městě konkrétní linka jezdí.
Nedojde změnou tras k prodlouení intervalů u jednotlivých spojů?
Určitě ne. Například z Vebořic nám jezdí trolejbus kadých deset minut a do esté hodiny ranní vozí jenom pár lidí. V tomto případě pojede méně často. Co se týká pičky, kdy jezdí děti do kol a lidé do práce, tam jsme intervaly zachovali. Při tvorbě jízdních řádů jsme také respektovali příjezdy vlaků. Deset minut před příjezdem a deset minut po příjezdu vlaku jsme navázali spoje, které do centra přijídějí a také z něj odjídějí.
Pro obyvatele města jsou změny v MHD poměrně zásadní. Měla veřejnost monost se k záměru vyjádřit?
Laická veřejnost neměla, a abych se přiznala, nedovedu si dost dobře představit, jak by takové veřejné projednání mělo být koncipováno. Kadý by samozřejmě upřednostnil svoji potřebu. My jsme dlouhodobě sbírali podněty od občanů a navrhovanou změnu dopravní obslunosti jsme samozřejmě představovali i jednotlivým obvodům. Připomínky od obvodů i od občanů jsme se snaili zapracovat.
Posílíte od května, kdy dojde ke změnám, počty informátorů na zastávkách nebo ve vozech?
U minulý týden jsme rozjeli kontaktní kampaň. V obchodních centrech nebo na náměstích města chodí hostesky, které podávají obyvatelům potřebné informace a nabízejí letáčky s popisem změn a plánem linek. Pomáhat cestujícím pak budou hlavně v centru města nai přepravní kontroloři.
Neobáváte se, e celkem zásadní změny v MHD během necelého půl roku odradí cestující a přesednou do aut?
Nebudu říkat, e ne. Ano, máme obavy. Po lednovém zavedení nástupu předními dveřmi dolo podle čísel, která máme k dispozici, k mírnému úbytku cestujících, ale v březnu se zase vrátili.
Jak po více ne třech měsících zhodnotíte zavedení nástupu předními dveřmi? Byl to správný krok?
Za nás určitě ano. Nezaznamenali jsme například ádná velká zpodění kvůli tomu, e lidé nastupují předními dveřmi. Nemáme ani ádné napadení řidiče nebo stínosti na nevhodné chování cestujících ve voze, jako se to dělo v minulosti. Zvýil se i výběr jízdného za první čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
Řeknete o kolik?
Není to úplně zanedbatelná částka, na jízdném jsme za první tři měsíce letoního roku vybrali o 817 tisíc korun více ne v roce předchozím.
Je přečíslování a změna tras poslední změnou v ústecké MHD?
Jetě ne. V rámci rekonstrukce Výstupní ulice v Krásném Březně bude vybudováno i trakční trolejové vedení. Následně pak dojde k výměně autobusů za trolejbusy. Ale tato změna se u naich cestujících nijak nedotkne a spíe dojde ke zlepení komfortu cestování, kdy budou nasazena dalí kapacitní kloubová vozidla. Půjde o poslední změnu v rámci koncepce změny dopravní obslunosti ve městě.
Konflikt s revizorkou v ústeckém autobusu MHD
12. ledna 2018 |