metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / 12 °C

Pondělí, 18. února 2019. Svátek má Gizela.
Jetsurfing
Další 2 fotografie v galerii
Jetsurfing | foto: Archiv MKMetro.cz

Maty je králem surfu, který pohání motor

28. prosince 2018  5:55 Marek Hýř Metro.cz
Bydlí v pražských Modřanech, kde zrovna moc svahů nenajdete. Přesto reprezentuje Česko ve snowboardcrossu. A na jetsurfu, motorovém prkně, které vymysleli Češi, stál poprvé letos v létě. Přesto dýchá na paty nejlepším jezdcům světa. Sedmnáctiletý Matyáš Kulich je talent, o kterém ještě uslyšíte.

Ten příběh začíná před deseti lety. Pojďte se začíst do story o mladém závodníkovi… Matyášova matka pochází z Krkonoš, otec to z Náchoda také na hory neměl daleko. Bylo jasné, že i syna brzy naučí lyžovat. Matyáše to však táhlo spíš na prkno. „V té době to byl velký trend,“ vzpomíná mladý závodník. „Začínal jsem v Bedřichově v klasické lyžařské škole. Několik let po sobě mi naši najímali stále stejného trenéra. Ten mě pak časem bral i mimo sjezdovky,“ popisuje Matyáš, který jako malý zkoušel i tenis a florbal.

Fotogalerie

V roce 2014 se zmínil, že se chce snowboardingu věnovat víc. Třeba i závodně. „Shodou okolností jsem dostal kontakt na trenéra Evy Samkové a ten mě dal do začátečnického týmu reprezentace,“ vzpomíná mladý talent. Netrvalo dlouho a Maty začal sbírat úspěchy. Po roce a půl z toho byla bronzová medaile na mistrovství světa.

Další zlom v Matyho kariéře přišel letos. V televizi totiž uviděl jízdu na jetsurfu. Prkno, které sviští po vodě díky dvoutaktovému motoru, se mu hned zalíbilo. „Líbily se mi ty pohyby. Připomínalo mi to, co mám rád v zimě já. Začal jsem se po tom pídit. Chtěl jsem to jen tak pro legraci vyzkoušet,“ říká Matyáš. Jenže to mělo háček. „Obyčejný“ jetsurf totiž stojí dvě stě tisíc korun. Ten závodní klidně i tři sta.

Jetsurfing

  • Řadí se mezi extrémní sporty. Závody na vodě, kde je vytyčena slalomová trať. Jezdci se v několikačlenné skupině proplétají mezi bójkami, vyhrává první v cíli. Nutností je samozřejmě motorem poháněné prkno, ochranná helma a také plovací vesta.

Matyáš měl ale opět štěstí. Osud mu do cesty přihrál Martina Šulu – šéfa firmy JetSurf. Tedy člověka, který v podstatě tuhle mašinu vymyslel. „Stál jsem na tom podruhé a zajížděl jsem skvělé časy. A on mi nabídl, jestli nechci jezdit za jeho stáj,“ vzpomíná na začátek letošního léta Matyáš. Opět to netrvalo dlouho a teenagerovi z Modřan se začalo dařit. Přes léto objel několik evropských závodů. V Rakousku byl sedmý, v Česku čtvrtý.

Dokonce i trenéři snowboardové reprezentace si myslí, že ježdění na jetsurfu může být pro Matyho výhodou. Jednak proto, že je tahle disciplína hodně podobná snowboardingu, a také proto, že se dá trénovat přes léto. Tedy v době, kdy na svazích není zrovna moc sněhu. Nový druh sportu navíc mladého jezdce zocelí. „Ve snowboardcrossu jsem zvyklý, že jízda trvá zhruba minutu a patnáct sekund. Pak mám patnáct minut pauzu, než jdu na další rozjížďku. Závod jetsurfu se jede klidně i patnáct minut v kuse na plný plyn a v obrovských vlnách,“ vysvětluje Maty.

Snowboardcross

  • Skupina nejčastěji čtyř závodníků startuje současně. Kdo jako první protne cílovou pásku, je vítěz. Trať není příliš dlouhá (700–1200 metrů), zato je plná zatáček, úzkých průjezdů, boulí a skoků. Kvůli tomu je to rychlý kontaktní sport, při kterém často dochází ke kolizím.

Ačkoliv jsou oba sporty podobné, najde se tu i dost rozdílů. Motorový vodní sufr má, jak už název napovídá, motor. „Rychlost se přidává na joysticku, který mám v ruce. Vypadá to jako malá pistolka,“ říká Matyáš a rukou naznačuje, co popisuje.

Ostřejší sport je podle závodního obojživelníka snowboardcross. My v magazínu ale máme jiný názor. Krev stříká spíš na vodním prkně, které je celé z karbonu. To má totiž zespoda malé ploutvičky, které jsou ostré jako nože. Občas se proto stane, že když závodník spadne a surf mu trefí nechráněnou část těla, ta musí na šití. Ale nebojte, zase tak nebezpečné to není. Důkazem je Matyáš. Ten ještě žádnou jizvu z jetsurfu nemá. Nová disciplína Matymu dala nejen nové závodní zkušenosti. Mezi jezdci našel i kamarády. Například Petra Průchu. Bývalého hráče NHL, který na motorovém prkně také závodí. Matyáše můžete potkat i s Martinou Brabencovou. Takhle mladá Češka se loni dokonce stala mistryní světa ve své kategorii. Matyáš své přátele občas vezme k sobě do Modřan. Tady se pak prohání na pumptrackové dráze (viz box). V zimě reprezentant ve snowboardcrossu. V létě závodník na jetsurfu. Ačkoliv z Matyho sálá odhodlání, sám připouští, že dva extrémní sporty na profesionální úrovni jsou prostě moc. Často dostává otázku, který sport si nakonec vybere. Dokonce tak často, že kdyby pokaždé, když padne tenhle dotaz, měl dostat korunu, má možná už i na nové prkno. A odpověď? „Nemám v plánu odcházet od snowboardcrossu.“ V očích se mu ale leskne láska k motorovému prknu.

Český vynález se zrodil z krize

  • Jihomoravská firma JetSurf je pro většinu Čechů stále neznámá. Přitom vyvinula unikátní motorové surfy, se kterými nyní dobývá svět.
  • Vývoj prkna s motorem je práce strojaře Martina Šuly. Ten se původně zabýval vývojem motorů pro motostáj KTM. V roce 2008 však přišla krize, která podnítila hledání nových, neotřelých cest. Základem je kompozitový karbonový plovák se spalovacím motorem. Uvnitř je dvoutaktní motor. Po startu jezdec pomocí rukojeti ovládá plyn a rychlost a přenášením váhy zatáčí. V případě pádu vytrhne startovací klíček a prkno se zastaví. Surf váží 15 kilo a akceleruje až na 60 km/h za tři vteřiny.
  • Cena začíná na částce 200 tisíc korun. Svůj jetsurf má fotbalista Neymar, zpěvák Justin Timberlake nebo šampion F1 Lewis Hamilton.

Pumptrack

  • Pumptracková dráha je uzavřený, uměle vytvořený okruh pro jízdu na kole či na skateboardu. Okruh je tvořený vlnkami a klopenými zatáčkami, které umožňují udržovat, nebo dokonce zvyšovat rychlost. Princip pumptracku je v tom, že kolo či prkno pohání setrvačnost a jezdec mu v tom pomáhá pohybem těla nahoru a dolů. Toto moderní sportoviště vybudovala i Praha 12.
  • Unikátní dráha o délce 86 metrů je nejdelší v Česku. Za nápadem vybudovat ji stojí právě Matyáš Kulich.

Komentáře

Hlavní zprávy

Placení kartou v příměstských autobusech vázne

Zdánlivě snadné
vydáno 18. února 2019  12:28

Už několik měsíců mohou lidé platit jízdné u řidiče ve vybraných příměstských autobusech Pražské integrované dopravy platební kartou. Podle pražského...  celý článek

Vyhřívané lanovky i rolby, které řídí satelit. Špindl udělal mílový krok

Šestisedačková lanovka má i vyhřívání.
vydáno 18. února 2019  9:19

Tam, kde v Krkonoších končí vodní nádrž Labská a začíná Špindlerův Mlýn, stávala ještě v devadesátých letech u ­parkoviště bouda s obrovskými kamny....  celý článek

Konec Tlusté koaly. Poslední pivo tu padne tento týden

Filip Jaroševský (vpravo) se loučí se „svým“ podnikem.
vydáno 18. února 2019  6:57

Redaktor deníku Metro naposledy poseděl v pubu v Senovážné ulici.  celý článek

„Chceš knihu? Jeď na Čerňák!“

Sídliště Černý Most
vydáno 17. února 2019  11:11

Vojtěch Havlovec spolu s kamarády vydal knihu o Černém Mostě. Název Linka č. 141 připomíná legendární autobus, který v době před postavením metra lidem ze...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám