Nad kávou a spoustou nákresů tunelového komplexu Blanka se setkáváme s mluvčím Metrostavu Františkem Polákem v informačním středisku Blanky naproti stadionu Sparty. Podívat se na plány a vizualizace obří podzemní stavby se mohou v infocentru i zvídaví Pražané, aby viděli, co jim pod nohama vzniká.
Od projektu až ke zprovoznění
Jak mluvčí Polák říká, kromě běžných lidí mají o návštěvu Blanky zájem také studenti technických oborů nebo delegace z ciziny. "Měli jsme tu návštěvu z Japonska. Vyčlenili z ní dva nejmladší, jednomu každý ze skupiny pověsil na ruku fotoaparát a druhý všemi těmi foťáky dělal skupinové foto. Po několika metrech zase. Nevím, proč to nevyfotili jednou a neposlali si to navzájem," vypráví Polák.
To už ale nasazujeme povinné reflexní vesty a červené přilby a vydáváme se z infocentra na staveniště na Letné. Je skoro neuvěřitelné, že od vzniku projektu v roce 1993 se se stavbou samotnou začalo až v roce 2007. Otevřena řidičům bude Blanka - často kritizovaná kvůli své ceně i průšvihům s propady půdy, které stavbu provázely - na jaře roku 2014. V současnosti se podle Poláka na tunelu činí na dva tisíce dělníků. Až dojde na dokončovací práce, bude jich pětkrát tolik.
Jak to bude s garážemi?
Kritiku vedle Blanky schytaly v minulosti také podzemní garáže, které na Letné vyrůstají. Jejich odpůrcům vadilo, že by měly čnít až několik metrů nad úrovní vozovky. To ale Polák odmítá jako nesmyslnou fámu. Navýší se sice o metr a půl, svah ale bude zatravněn a bude tlumit hluk z dopravy, především od podvozků tramvají v ulici Milady Horákové. "Když máte výkop, můžete v zásadě dělat dvě věci. Zasypat ho zeminou, nebo udělat podzemní garáže. Finančně to vyjde zhruba nastejno," říká Polák. Právě stojíme v místech, kde garáže sahají čtyři patra pod zem. O kus dál směrem k Hradčanské jsou patra jen dvě, celkově by se sem mělo vejít přes 800 aut.
Jak říká Polák, garáže Metrostav předá jako hrubou stavbu s osvětlením a vzduchotechnikou. Odbavovací systém je pak na jejich budoucím provozovateli. Podle radnice by se část parkovacích míst hodila i obyvatelům Prahy 7. V oblasti Letné je totiž obsazenost parkovacích zón téměř stoprocentní. "Nové garáže určitě přinesou zlepšení situace, a to jak pro obyvatele Prahy 7, kteří si tam budou moci pronajmout parkovací místa, tak i pro návštěvníky, protože místa na parkovacích automatech jsou omezena a zejména při konání různých akcí na Spartě nebo na Letenské pláni je velký problém zaparkovat," uvedla Petra López z radnice Prahy 7.
Blanka přinese i parky
Po zprovoznění Blanky vznikne nejdelší tunel v České republice o délce skoro 6,4 kilometru. Celý tunel pochopitelně pěšky neprocházíme, a to nejen kvůli jeho délce, ale hlavně množství prachu, který se tunelu při práci zvedá. František Polák ukazuje u výjezdu z tunelu na strop, který je natřen už konečnou šedou barvou. Zdi ale budou po celém tunely vykachlíkované. To prý zlepší možnosti čištění.
"Moc se o tom nepíše, ale s Blankou vznikne čtrnáct hektarů zelených ploch. Jeden park bude u Prašného mostu, druhý v oblasti Patočkovy a Myslbekovy," říká Polák. Zeleň v podobě nové aleje se vrátí před tzv. Molochov. Vysazovat se začne nejspíš v září. Těžit z Blanky ale budou i obyvatelé Milady Horákové a Letenského náměstí, kde právě probíhá rekonstrukce. Dostanou opravené chodníky a dlážděný povrch vozovek nahradí tišší a lépe omyvatelný asfalt.