metro.cz

Počasí v Praze

-11 °C / 0 °C

Středa 19. února 2025. Svátek má Patrik

Bývalá celnice na Masarykově nádraží jde k zemi. Místo ní tu vyrostou kanceláře

  12:49
Penta začala s demolicí domu bývalé celnice na Masarykově nádraží. Demolice souvisí s připravovanou výstavbou administrativních budov. Uvedl to mluvčí společnosti Martin Danko. Podle Českých drah jde o objekt, který už dopravce dlouhodobě nevyužívá.
Fotogalerie2

Za nově opravenou zdí Masarykova nádraží probíhá demolice staré budovy. | foto: Anežka Sedlická

„Souvisí to s přípravou územního rozvoje Masaryčky, jde o první krok a další by měly následovat,“ uvedl Danko. Následující úpravy by podle něj ale neměla provádět Penta, ale Správa železniční dopravní cesty, která se stará o nádražní kolejiště. V současnosti budova podle Danka sloužila jako skladiště a České dráhy, které dům vlastní, s jejím zbořením souhlasily.

Penta má zájem koupit 15 tisíc čtverečních metrů pozemků

Samotný prodej drážních pozemků, na kterém závisí ambiciózní výstavba, ale stále ještě dohodnutý není. Brzdou jsou zejména spory o cenu, kterou mohou ČD po investorské společnosti požadovat a kterou upravuje smlouva z roku 2003. Kvůli připravované výstavbě na Masarykově nádraží vznikla společnost Masaryk Station Development, v níž dráhy vlastní asi 34 procent a většinu má Penta. Ta má rovněž podle smlouvy předkupní právo na pozemky, které ČD považují za nepotřebné a chtějí je prodat.

V polovině letošního roku Penta uváděla, že má zájem koupit zhruba 15 tisíc čtverečních metrů pozemků za zhruba 400 milionů korun. Výpočet ceny vychází ze smlouvy z roku 2003, která stanovila cenu 7200 korun za čtvereční metr budoucích kancelářských a obchodních ploch. Do vyjednávání se v září vložil i ministr dopravy Antonín Prachař, který po managementu dopravce požadoval, aby znovu prověřil smlouvy a podmínky, za nichž státní podnik parcely poskytne. Nepanuje shoda, zda je dohodnutá cena pro státní dráhy výhodná. Parametry dohodnuté ve smlouvě ale podle dřívějšího vyjádření managementu není prakticky možné měnit.

Domy mají vyrůst  i mezi magistrálou a autobusovým nádražím

Stavět by se mělo ve třech lokalitách v okolí nádraží. První blok budov by měl podle plánů Penty vzniknout v ulici Na Florenci naproti obchodnímu centru Florentinum, které společnost postavila loni. Právě zde se demolovaná budova nachází. Druhý blok plánuje postavit mezi magistrálou a autobusovým nádražím a třetí částí je oblast pozemků v blízkosti ulice Hybernská, jejichž část patří České poště.

Autor: ČTK

Hlavní zprávy

Film jako okno do srdce japonské společnosti. Co nabídne letošní festival japonského filmu?

vydáno 18. února 2025  21:00

Žena kráčející na ulici dva kroky za svým manželem bývala dlouho vnímána jako vzor té pravé japonské dobré manželky. Jaká je ale realita? A nejde jen o...  celý článek

Práce jako v pohádce. Gargamel a Obelix tlačí do Prahy stovky tun materiálu. Málokdo je ale zná

vydáno 18. února 2025  17:56

Nenápadní pracanti, kteří se nezastaví. To jsou tlačné remorkéry Obelix a Gargamel. Deník Metro si kovové obry prohlédl zblízka na Rohanské ostrově....  celý článek

Putin nevyhrál. Ale zatím ani neprohrál. A to je špatné, říká senátor Fischer

vydáno 18. února 2025  17:00

Záruky ukrajinské bezpečnosti? Například zbraně, které jsou schopné zasáhnout Moskvu. Senátor Pavel Fischer popsal deníku Metro zážitky z osobní účasti na...  celý článek

Cítíte se přepracovaní a vyhořelí? Možná jste se dostali do pasti fenoménu hustle culture

vydáno 18. února 2025  14:36

Neustále se honíte za prací, nevíte co dřív a máte pocit, že jakmile zpomalíte, něco důležitého vám unikne? Pracujete dlouho do noci, o víkendech a...  celý článek