„Je v pořádku, že provozovatelem nebylo město, že to dělá soukromý subjekt. Ale chyba byla, že jsme si ta licenční práva nenechali ve svých rukou,“ řekl. Jako problém také vnímá rychlost, se kterou po roce 2005 zastaraly technologie, na nichž byl celý systém stavěn. Proto prý podle něj po dvou letech bylo potřeba přejít na zcela jiný.
Nynější plán na návrat k papírovým kuponům na městskou hromadnou dopravu v Praze Bém chápe jako snahu současné primátorky Adriany Krnáčové mít ve sporu se s majitelem práv k projektu, firmou eMoneyServices (EMS), připraven záložní plán.
Udělal bych to přesně jako Krnáčová, říká Bém
„Chápu to jako ústupovou variantu paní primátorky, aby se nenechala vydírat. Já bych to udělal zcela určitě taky,“ prohlásil Bém, jenž je s problematickým projektem opencard spojován. Skutečný návrat k papírové tramvajence ale pokládá za absurdní. „Přeci jen žijeme ve 21. století,“ řekl. Domnívá se, že se obě strany sporu nakonec dohodnou.
Projekt opencard vznikl v době, kdy dvě volební období za sebou vedl Prahu právě Bém (2002 - 2010). Rada jej schválila v roce 2005, první karty začalo město vydávat o dva roky později. Primátoři, kteří přišli po Bémovi, tvrdili, že předchozí vedení města uzavřelo pro Prahu nevýhodné smlouvy. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS), po něm Tomáš Hudeček (TOP 09) a nyní i primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) se pokoušeli situaci řešit, zatím ovšem neúspěšně.
Kupony budou od 1. března
Spor Prahy a EMS projednává i soud. EMS tvrdí, že jí město dluží 170 milionů korun. Spory mezi firmou a městem se ve středu projevily kolapsem online portálu pro objednávání karet. Firma EMS, jej zablokovala s tím, že Praha neudělala nic pro zajištění bezproblémového chodu projektu. Vedení města v úterý schválilo částečný přechod na předplatné papírové kupony, k dispozici budou od 1. března. Krnáčová ve středu prohlásila, že Opencard zřejmě skončí.
Bém však spor chápe tak, že Praha z doby, kdy v jejím čele stál Hudeček, dluží EMS peníze a provozovatel se snaží k nim dostat tak, že „bude držet Prahu zkrátka“. Východisko je podle něj v jasném stanovení odvedených služeb a následné platbě za ně.
Bém háže vinu hlavně na Hudečka
Podle Béma právě magistrát pod vedením Hudečka nese za současný stav projektu Opencard hodně odpovědnosti. V rozhovoru několikrát zmínil výběrové řízení, které mělo v roce 2010 otevřít prostor pro další firmy, které se mohly stát provozovateli datového centra místo společnosti Haguess. Umožnilo by to podle něj vstup konkurence s lacinější nabídkou a vyřešilo „významnou část nynějších patálií“. Podle Béma se tak nestalo v důsledku nečinnosti následujících vedení pražské radnice. Jak Hudeček, tak Svoboda ale pochybení opakovaně odmítli, podle nich problém vznikl hned na počátku projektu za Béma.
Kvůli zvýhodnění firmy Haguess v projektu Opencard loni uložil soud dvěma úředníkům jeden nepodmíněný a jeden podmíněný trest vězení. Dále pak deset bývalých radních za TOP 09 a ODS čelí kvůli prodloužení smluv nutných pro další pokračování projektu obvinění. Karta, která slouží především jako tramvajenka, stála přes 1,35 miliardy korun a dosud si ji vyzvedlo více než 1,2 milionu cestujících.