Esemeskující řidič osminásobně zvyšuje riziko vzniku smrtelné dopravní nehody a je za volantem až třikrát nebezpečnější než řidič, který požil alkohol. "Při psaní textové zprávy se řidič po dlouhých pět sekund nedívá na silnici. Za tu dobu ujede vozidlo při rychlosti 90 kilometrů v hodině vzdálenost odpovídající délce fotbalového hřiště. Co se v té době děje na silnici, řidič vůbec nevnímá,“ říká šéf oddělení ministerstva dopravy BESIP Roman Budský. Přitom více než dvě třetiny mladých řidičů jsou mylně přesvědčeny, že mohou psát SMS zprávy a přitom bezpečně řídit.
Sociální sítě za volantem
Používání mobilních telefonů za volantem se podrobně věnovali odborníci z Virginia Polytechnic Institute and State University. Ti došli k závěru, že účast řidiče na nehodě v okamžiku, kdy vytáčí telefonní číslo, je téměř třikrát vyšší. U řidičů kamionů je nebezpečí ještě zhruba dvakrát vyšší. Pokud řidič kamionu esemeskuje, zvyšuje se pravděpodobnost havárie dokonce třiadvacetkrát.
Problém je v poslední době především s chytrými telefony. Například každý pátý motorista v Británii přiznává, že se při řízení věnuje kamarádům na sociálních sítích. Problém je však i s klasickým telefonováním. To totiž negativně ovlivňuje schopnost řidiče vnímat zrakové a akustické vjemy. "Současně snižuje jeho mentální i fyzickou kapacitu při řešení dopravních situací. Během telefonování je ovlivněn stejně, jako by měl v krvi hladinu alkoholu přinejmenším 0,8 promile, což je více než dva velké panáky 40procentního destilátu," varuje BESIP.