Jak to u nehod chodí?Pražští hasiči zasahovali loni u více než devíti stovek dopravních nehod.
|
„Musíme znát různé prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, které se na vozidle mohou vyskytnout,“ přibližuje velitel směny pražských hasičů Miloš Němec. Začněme třeba u nafukovacích bezpečnostních vaků. „Když nedojde k aktivaci airbagu, je potenciálně stále nebezpečný,“ říká hasič. Dnešní vozy jich mají hned několik. Například pokud se airbag skrývá ve sloupku a hasič jej přestřihne, výbuch pyropatrony je natolik silný, že hasičům může vyrazit kleště z ruky a vážně je poranit.
Obdobným problémem jsou bezpečnostní pásy se zabudovaným airbagem, které mají například některé nové fordy. Opět je nutností vědět, že takovým systémem může být auto vybaveno a kde takový pás přeříznout, aby se posádka vozu mohla vyprostit ven, aniž by kdokoliv přišel úrazu.
„Totéž platí i pro laiky při nehodě. Pokud máte v autě takový pás, tak ho neřežte a počkejte raději do příjezdu hasičů,“ radí Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. Další kapitolou jsou podle něj zásahy u nehod vozů na plynový pohon nebo elektromobilů. „Musí hledat, kudy vedou kabely – elektromobily jsou jimi doslova prošpikovány – a kudy hadice s plynem,“ dodává Vomáčka.
Motoklub proto již před časem vydal pro záchranáře brožuru, která popisuje použití a umístění konkrétních bezpečnostních prvků v automobilech. Cvičení na autech je pak součástí jejich profesního výcviku. Podle Miloše Němce ale nemá smysl školit se na starých vracích. Dostat ale nový vůz, na kterém by se hasiči „vyřádili“, bývá problém.
S dodávkami jim pomáhá mladoboleslavská automobilka. Ta už přes patnáct let poskytuje záchranářům nové, zkušební vozy, na kterých mohou trénovat. Ročně se tak ve firmě vyškolí stovky hasičů. „Dokonce jsme vyvinuli speciální lis, který auto ‚upraví‘ pro potřeby hasičů, kteří na něm pak trénují,“ řekl mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.