„Kvůli vysoké nemocnosti řidičů autobusů jsme nuceni odřeknout některé spoje na jihozápadním okraji Prahy.“ S touto informací přišel před pár dny na svém webu a také na sociálních sítích organizátor hromadné dopravy Ropid. Během dvou dnů tehdy odřekl několik příměstských autobusových spojů. Cestující si museli „pouze“ počkat na další autobus. Vznikl tak ale jakýsi precedens, který by se kvůli vlně omikronu mohl brzy opakovat.
„Prvním impulsem je pro nás vždy výsledek testování řidičů jednotlivými dopravci. Ti se kromě držení určitého počtu záloh v takovém případě snaží vykrýt tento nenadálý výpadek jinými řidiči, brigádníky nebo pomocí zaměstnanců jiných dopravců. Pokud jsou všechny tyto možnosti vyčerpány, snaží se dopravce o to, aby se výpadky nedotkly důležitých spojů,“ říká pro deník Metro mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Pokud dopravce zjistí, že nebude schopen v určitý den konkrétní spoje zajistit, posílá podle Drápala obratem hlášení na dispečink Ropidu. Ten pak následně informuje veřejnost pomocí svého webu pid.cz a v aplikacích.
„To, co popisuji, se většinou odehrává v řádu minut, maximálně jednotek hodin. Pokud víme, že se konkrétní řidič ocitl v karanténě, je jasné, že nebude moci pracovat například týden. Řešíme proto obsazení výpadků rovnou na několik dní, a víme to tedy dopředu. Většinou se to daří zatím úspěšně. Maximum ohrožených spojů je nakonec vždy zachováno,“ dodává pro Metro Drápal.
Omikron v dopravním podniku
|
Čím více má dopravce řidičů, tím snadněji se výpadky řeší. Příkladem budiž pražský dopravní podnik, který za celou pandemii vypravoval méně spojů jen tehdy, pokud byl omezen celkový provoz MHD. Dopravci obsluhující příměstské autobusové linky to však mají v tomto směru složitější. Například Martin Uher, jehož autobusy pendlují po Strakonické mezi Smíchovským nádražím a Příbramí, má při plném stavu k dispozici jen šest desítek šoférů.
„Musím to zaklepat, ale žádný větší problém jsme neřešili. Pravda, kvůli omikronu nám teď někteří řidiči chybějí, vždy se nám ale podařilo dozvědět se to včas a nahradit je jinými zaměstnanci,“ vysvětluje pro Metro Martin Uher mladší, jenž firmu vede společně s otcem. Řidiči příměstských linek jsou podle něj jedna z nejohroženějších skupin. Už také proto, že si nemohou uzamknout přední dveře, jako to dělají řidiči na městských autobusových linkách. „Denně přicházejí s cestujícími do kontaktu, a to opravdu ve velkém. Vydávají lístky, kontrolují Lítačky a podobně,“ dodává Uher.
O tom, že je atmosféra kvůli omikronu mezi dopravci a Ropidem občas napjatá, vypovídá podle Uhera i nedávná výměna názorů. Ta se týkala včasného informování o případném izolování řidiče.
„Zaměstnance testujeme dvakrát týdně, v pondělí a ve čtvrtek. Když je někdo pozitivní, víme to až v to ráno. Ropid si ale přeje, aby se to hlásilo den předem. A to dost dobře nejde,“ uzavírá Uher.