metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 12 °C

Sobota 14. září 2024. Svátek má Radka

Elektromobilita nám pročistí městský vzduch, vědí radnice českých měst

  6:00
O nové čerpačce na klasická paliva už nikdo nepíše. Ovšem otevření dalšího stojanu pro elektromobily je v Česku stále ještě malá událost.

Další 1 fotografie v galerii
Někteří distributoři energií garantují, že na jejich rychlodobíjecích místech čerpáte energii z obnovitelných zdrojů. | foto: Pavel Hrabica, Metro.cz

Kolik je nyní v Česku aut na elektrický pohon, to lze odhadnout jen rámcově. Mělo by jich být už před deset tisíc. Přibývají však rychleji než v době, kdy si elektromobilita razila cestu.

Podobné je to i s elektrickými stojany. Teď už svěrákovsko-uhlířovskou píseň o slavném dni, kdy byl zaveden elektrický proud, připomínají jen chvíle, kdy provozovatel představuje nějakou technicky pozoruhodnou či jedinečnou „čerpačku“. Případně, když jejich počet dosáhl v daný okamžik kulaté cifry.

Na Brno nabito za patnáct minut
Taková chvíle nastala například minulý týden v pražských Kunraticích, na dohled od prvního metru dálnice D1. „Když jsme před jedenácti lety otevíral první dobíjecí stanici, přece jen jsem se domníval, že to tempo bude rychlejší,“ přiznal otevřeně Pavel Elis, předseda představenstva a generální ředitel Pražské energetiky (PRE).

Slavnost se tu konala ne proto, že Česko má další z přibližně osmi set elektrostanic s více než patnácti sty dobíjecími body. Důvodem bylo, že pro PRE to byla již třístá stanice (něco přes polovinu jich má firma v hlavním městě).

Důležitý byl i fakt, že tato nová stanice dobíjí podstatně rychleji, než běžné stojany. Autu s velkokapacitní baterií dodá energii na sto kilometrů jízdy už za pět minut. Na cestu do Brna, i s dostatečnou rezervou, stačí řidiči takového auta dobíjet nanejvýš patnáct minut.

Elektrizují také města, přibývají elektrobusy
Vstřícnost radnic a jejich aktivita jsou opomíjeným, ale důležitým činitelem pro rozvoj elektromobility u nás. „V poslední době stále častěji pozorujeme zájem a aktivitu měst a obcí při rozvoji sítě veřejných dobíjecích stanic,“ říká Martin Schreier, mluvčí společnosti ČEZ, která je největším českým dodavatelem elektřiny. Jedním z důvodů je i to, že se konkrétní místo ocitne na mapě elektromobility. „Obce tak přilákají třeba místním podnikatelům zákazníky, kteří by jinak jejich místa minuli obloukem,“ připomíná důvody Schreier.

Někde budují dobíječky i pro provoz vlastního městského vozového parku. Například na západě Čech. „Dopravní podnik Karlovy Vary ve spolupráci s energetickou společností vybudoval dva stojany pro dobíjení na jednom z dopravních uzlů, u Horního nádraží, další dva plánuje na letošní rok u Tržnice, centrálního uzlu karlovarské MHD,“ uvedl pro deník Metro Jan Kopál, mluvčí karlovarského magistrátu.

Hlavní město Praha uvedlo tento týden do provozu hned několik čistě elektrických autobusů pro tři frekventované linky. Ani rovinatý Hradec Králové se elektroautům nebrání. „Primárně vlastní síť nebudujeme, ale jiným investorům se snažíme vyjít pochopitelně vstříc,“ uvádí mluvčí královéhradeckého magistrátu Kateřina Šmídová.

Boží Dar nemá pouze Ježíškovu poštu
Na dlouhých štrekách elektrokamiony pravděpodobně ještě dlouho nepotkáme, ale ve městech může důsledná elektromobilita výrazně ulehčit ovzduší. Nebo lákat další ekologicky založené návštěvníky. Nejvýše položenou stanicí na proud je ta v Božím Daru v Krušných horách, hned na hranicích s Německem, která je známá také svou Ježíškovskou poštou. Rychlodobíjecí stanici vybudovali ve spolupráci s ČEZ a jsou tu dva stojany pro celkem čtyři auta. „Díky ní se může zvýšit také bezemisní doprava do nejvíce frekventované části Krušných hor, což zase prospěje životnímu prostředí,“ pochvaluje si starosta Božího Daru Jan Horník.

Vejce, nebo slepice?

  • Kdo má rozhýbat elektromobilitu v Česku – výrobci aut, nebo budovatelé dobíjecích stojanů?
  • Věčný spor o to, kdo může za opožděný rozvoj, pomalu utichá. Hybrid nebo čisté elektroauto má už v nabídce každá automobilka.
  • Také dobíječky přibývají rychleji. Údaje o tom, kolik jich v daném místě skutečně je, se však někdy liší. Například podle různých webů jich je v Hradci Králové pět, osm či deset, ale i víc.
  • Před 11 lety, v únoru 2011, byla otevřena v Praze první veřejná dobíjecí stanice pro elektrická auta.
  • V Karviné pak byla v srpnu 2018 uvedena do provozu dobíjecí stanice, kterou zásobují solární panely. Na zelenou energii vodní elektrárny je připojena i stanice v Písku.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Amerikánka mi změnila život. Probudila ve mně touhu, říká režisér Viktor Tauš

vydáno 14. září 2024  14:00

Už za necelé dva týdny dorazí do kin film režiséra Viktora Tauše s názvem Amerikánka, k němuž byl loni v září uveden na pražské scéně Jatka78 celovečerní...  celý článek

Praha rozpůlená řekou. Než v hlavním městě zvítězila bytelnější přemostění

vydáno 14. září 2024  5:00

Již pravěcí lidé se usazovali u vodních zdrojů a stejně se zachovali i naši předkové přicházející na naše území nejspíše od severovýchodu. Zabydlovali se...  celý článek

Beetlejuice, Beetlejuice, Beetlejuice! Strašidlák řádí v kinech i na streamech

Strážce streamu
vydáno 13. září 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Pokud chodíte pravidelně do kina, a máte rádi fantaskní světy, možná jste si podobně jako já v těchto dnech uvědomili jednu prostou skutečnost. Díky...  celý článek

Ani cihla, ani beton. V Praze vyrostly první české „výškové“ obytné domy ze dřeva

vydáno 13. září 2024  7:00

České předpisy se letos konečně pohnuly a místo maximálních dvanácti metrů na výšku už lze stavět do 22 a půl metru. Čtyři bytové domy ve Stodůlkách tuhle...  celý článek