metro.cz

Počasí v Praze

5 °C / 15 °C

Středa 16. října 2024. Svátek má Havel

Nabídce na Královské cestě má pomoci dohoda majitelů domů

  16:58
Ke kultivaci reklamy a nabídky obchodů Královské cesty, která spojuje náměstí Republiky přes Staroměstské náměstí s Pražským hradem, by mohla pomoci dohoda majitelů tamních domů. Shodli se na tom úředníci i zástupci vedení radnice Prahy 1 a magistrátu.

Další 1 fotografie v galerii
Chodící reklama v Celetné ulici. | foto: David SedleckýMetro.cz

Problémem trasy v historickém centru je přemíra reklamy i sortiment obchodů, který nekoresponduje s historickým centrem Prahy. „Stěžejní problém je v sortimentu uvnitř obchodů, kam bohužel nezasáhne moc pražských úředníků ani státní správy,“ uvedl radní pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL). Kam pravomoci pražských úředníků sahají, tam se podle něj daří situaci zlepšovat.

Podle místostarosty Prahy 1 Daniela Hodka (ČSSD) chybí legislativní nástroj, který by umožnil obcím ovlivňovat umístění jednotlivých prodejen a jejich sortimentu.

„Možná by nebylo od věci sezení s majiteli jednotlivých prostor, dát jim námět a zkusit je motivovat, aby změnili část sortimentu tak, aby v budoucnu byl podobný západním zemím,“ doplnil Wolf.

Pomoci mají nájemní smlouvy

V první části v Celetné ulici by mohla k určité regulaci vést dohoda majitelů, kterými jsou často Praha, městská část Praha 1 nebo státní instituce jako soud či univerzita.

„Formou nájemních smluv se dá regulovat, co tam bude a jak budou reklamy a zahrádky vypadat,“ dodal ředitel odboru památkové péče Jiří Skalický. Město by mohlo podle něj provozovatele motivovat i soutěží o nejhezčí reklamu či označení obchodu.

Poslední podobná prohlídka, které se zúčastnili zástupci památkářů, stavebního i živnostenského odboru magistrátu i Prahy 1, se uskutečnila asi před půl rokem.

Většina z tehdy odhalených 42 pochybení už byla vyřešena, některé nepovolené reklamy se ale na svá místa vrátily. „Naučíme jedny, ti to odstraní, obmění se a jdeme zase znova,“ vysvětlila ředitelka živnostenského odboru pražského magistrátu Eva Novaková.

Některé reklamy zůstanou

Na některé formy reklamy ale úředníci nedosáhnou. Například zaparkované rikšy před masážními salony, polepy výloh nebo „historické“ vitríny, ve kterých jsou umístěné plazmové obrazovky.

„Památkový zákon na to nebyl připravený, protože vznikl v roce 1987. Jeho novela snad něco podchytí,“ řekl Skalický. Postupně se úředníci snaží tlačit také na vzhled a umístění předzahrádek restaurací. „Zmizely podesty, velké reklamy na deštnících a většina ohrazení,“ dodal.

Autor: ČTK

Hlavní zprávy

Kolébkou filumenie býval i pražský Smíchov. Sbírání nálepek na sirky má stoletou tradici

vydáno 16. října 2024  9:52

Sbírání zápalkových nálepek je koníček, který i tuzemské nadšence baví už takřka sto let. Nejen čeští nadšenci se o tomto víkendu, jako již každoročně,...  celý článek

Topit dřevem se vyplatí, je to násobně levnější. Musíte to ale umět a záleží i na otopu

vydáno 16. října 2024  6:36

Fake news na nás útočí ze všech stran. Migrace, válka, covid, nefungující cílové fotografie na dostizích, green deal. Teď se prý smráká i nad topením...  celý článek

Nejsilnější nástroj únosce je ticho, říká český elitní vyjednavač Adam Dolník

vydáno 15. října 2024  19:50

Nová kniha přibližuje práci člověka, který ze zajetí únosců dostal už desítky rukojmích. Během kariéry školil agenty FBI i Scotland Yardu.  celý článek

Harampádí je plné her. Na Žižkově je dobrodružné město, jaké jste u nás ještě neviděli

vydáno 15. října 2024  16:49

Stavění bunkrů z trámků, prolézačky z trubek a lan a houpačky z pneumatik. V Česku se testuje nový koncept dětských hřišť původem ze Skandinávie.  celý článek