Putyka na druhém nejstarším pražském nádraží byla legendou. Na pivo sem chodil třeba i básník a publicista Ivan Magor Jirous. Však bydlel naproti. V současnosti je to však jiná písnička. S nádražkou to jde od desíti k pěti.
Už pár týdnů je otevřen jenom výčep. Kuchyně, která bývala vyhlášená, už nevaří. Současný provozovatel dostal výpověď. „Nádražka se stane vybydleným, drahým, nepronajímatelným prostorem,“ tuší Miloslav Mrštík. Ten slavnou hospodu převzal na začátku roku 2021. Pro rozjezd podniku, který dostal jméno Nádražní Tankovna Smíchov, to byla nejhorší možná doba. Pandemie ale nebyla jediná, která novému provozovateli házela klacky pod nohy. „Na začátku ledna nebylo možné otevřít, neboť prostor blokoval předchozí nájemce s tím, že tam má technické zhodnocení – záchody, elektriku, kotle, stavbu salonku a podobně. Pro hladší průběh věci jsem toto odkoupil za 200 tisíc korun a do provozu dalších zhruba 1,2 milionu investoval a pak jsme čekali na možnost otevření,“ vzpomíná na začátky provozu Mrštík.
Koronavirové restrikce nakonec hosty do hospody pustily až na jaře. Miloslav Mrštík ale musel platit nájem i za tu dobu, kdy bylo v podniku zhasnutu a zamčeno. „Zde bych chtěl upozornit, že pronajímatelem je Správa železnic, tedy státní podnik,“ připomíná Mrštík.
„Za tuto dobu jsme dostali kompenzaci zhruba 20 procent nákladů a třeba nově nabrané zaměstnance jsme nemohli financovat vůbec, neboť byli zaměstnáni krátce a údajně by to budilo dojem, že jsme je zaměstnali fiktivně. Že máme smlouvu od začátku roku, to nikoho nezajímalo,“ popisuje další těžkosti Mrštík.
Ani když už měla hospoda otevřeno, nebyl důvod k radosti. „V lidech byla stále obava z covidu, ale nějaké obraty jsme dělali. Ty obraty jsou celkem důležité, byly sice malé a nedosahovaly toho, abychom šli do plusu, ale nebyly zanedbatelné,“ vzpomíná dál provozovatel podniku a dodává: „Na konci roku jsme byli opět omezeni státními nařízeními a tentokrát jsme neměli nároky žádné, neboť si stát zvolil novou metodiku a tím, že jsme i ve ztrátě měli vyšší obraty, které zapříčinila snaha ani v pandemii nerezignovat na podnikání a otevřít ve státním nový provoz, jsme nedostali jako kompenzaci nic.“
Když už se zdálo, že by se snad mohlo i blýskat na lepší časy, přišly další pohromy: válka a energetická krize.
Proměna nádraží
|
„Cílová skupina nádražky pak byla právě ta, které se zdražování nejvíce dotklo. Místo dvou piv si dali jedno, místo hlavního jídla polévku,“ vzpomíná na poslední rok Mrštík, který se ale nechtěl vzdát a dál o svůj podnik bojoval. „Na konci roku jsem vznesl dotaz na energo divizi Správy železnic, jak to bude dál s už tak extrémními náklady na energie. Odpovědí mi bylo, že to půjde minimálně o sto procent nahoru. Na to jsem reagoval tím, že to už nedáme. A požádal jsem o ukončení smlouvy,“ popisuje poslední hřebíček do rakve Mrštík.
„Zde mi vyšli na Správě železnic vstříc s tím, že připraví veškeré dokumenty včetně uznání dluhu. Na toto jsem vznesl dotazy: Jak to bude s technickým zhodnocením? Zda máme nechat v prostoru technologie a ostatní nezbytné prvky k dalšímu provozování a že mi nepřijde normální podepisovat dluh za to, kdy nám věřitel odmítl možnost provozovat činnost. Zároveň i Pivovary Staropramen (společnost je partnerem Nádražní Tankovny Smíchov – pozn. redakce) jednaly o tom, že nechají veškeré technologie v prostoru pro případ nového nájemce. Odpověď žádná a z dohody o ukončení nájmu se stala výpověď,“ popisuje úplně poslední kapitolu svého smíchovského podnikání Miloslav Mrštík.
Přerušení provozu nádražní restaurace nemrzí jen provozovatele a štamgasty. „Od začátku jsme se, stejně jako u jiných podobných projektů, snažili aktivně podpořit našeho partnera, aby provoz zůstal zachován,“ komentuje situaci mluvčí společnosti Pivovary Staropramen Denisa Mylbachrová a dodává: „Co se týče další budoucnosti prostoru, nyní se ve spolupráci se Správou železnic snažíme najít nového provozovatele.“
Její slova potvrzuje i zmiňovaný státní podnik. „Správa železnic bude prostřednictvím veřejné soutěže usilovat o nalezení nového nájemce. Vypsání soutěže předpokládáme v únoru, aby bylo možné na současného nájemníka navázat,“ dodává mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Podle něj má stávající provozovatel na smíchovském nádraží působit ještě do konce února.