„V posledních měsících jsem vypozoroval zajímavý trend. Při odstraňovaní ilegálního černého výlepu zaměstnanci podniku obvykle odstraňují všechny nálepky na dveřích, včetně těch jejich. Dveře pak nechávají čisté,“ upozornil deník Metro čtenář Petr s tím, že u některých výstupů z vagonů je nicméně stále možné zmiňované oficiální nálepky zahlédnout.
ANTIGRAFIŤÁCI
|
Ještě před zhruba deseti lety pokrývalo dveře v pražském metru neúnosné množství nálepek. Nyní je však dopravní podnik odstraňuje v rámci pravidelné údržby vlaků metra. Dveře se v podobných případech čistí celé a oficiální nálepka se sem mnohdy již skutečně nevrací. Lidé z podniku se navíc nyní kloní spíše k názoru, že jsou čisté dveře zcela bez nálepek o něco estetičtější.
„Odstraňování nelegálních nálepek se samozřejmě netýká jen samotných dveří, ale i ostatního interiéru, v ojedinělých případech i exteriéru souprav metra. Měsíčně nás odstraňování nelegálního výlepu stojí asi šest tisíc korun za celý vozový park metra,“ říká pro deník Metro mluvčí Aneta Řehková s tím, že černý výlep ovšem není jediným problémem. „Vandalové ničí také skla vozů, kam vyrývají různé znaky, řežou sedačky tramvají a autobusů, lepí žvýkačky na sedadla a podobně,“ dodává.
Nelegální výlep
Dopravní podnik proti vandalům v MHD bojuje společně s policií a pražským magistrátem. Pokud dopravce například identifikuje firmu, která prokazatelně stojí za černým výlepem, je obratem vyzvána k odstranění vzniklé škody.
„V případě černého výlepu tak zasílá dopravce dopis společnosti, která je na černém výlepu prezentována,“ vysvětluje Řehková a dodává: „Samozřejmě se snažíme tyto negativní jevy eliminovat, ať již prováděním antigraffiti nátěrů v interiérech vozů, nebo instalací protivandalských fólií na boční okna vozů. V pražském metru funguje rovněž kamerový systém. I kvůli vandalismu jej ve stanicích metra máme.“ Záznamy z bezpečnostních kamer v případě zmiňované protiprávní činnosti předává policii. Z obdobných důvodů jsou bezpečnostní kamery například také v tramvajích 15T. „Takováto individua by si měla uvědomit, že prostředky MHD by měly sloužit i dalším cestujícím několik let, tedy nejenom jim v danou chvíli,“ krčí rameny Řehková.
Sledujte číslo vozu
Pražský dopravní podnik ročně zaplatí za odstranění škod na svém vozovém parku vyšší desítky milionů korun. Nálepky a škrábance se na tomto čísle podílejí minimálně. Nejdražší je odstraňování děl sprejerů. Brněnský podnik pro srovnání utrácí z nějakého důvodu o něco méně, okolo deseti milionů ročně.
Řehková za celý dopravní podnik prosí čtenáře deníku Metro, aby se stali tajnými spojenci. „Prosíme cestující, aby nám v případě zjištění nevhodného stavu vozu metra, tedy v případě poničení vandalem, extrémního znečištění za provozu a podobně, sdělili co nejvýstižnější identifikaci soupravy. Jedná se nejlépe o číslo vozu, které je z vnější strany vozu uvedeno na boku, uvnitř vozu na obou čelních stranách vozu v horní části, či o přesný čas a místo. Zvláště ve špičkách pracovních dní, kdy se na tratích pohybuje velké množství vlaků, jsou pro rychlou reakci tyto údaje velice důležité,“ uzavírá Řehková. JAR