metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / -1 °C

Pátek 1. prosince 2023. Svátek má Iva
Dveře jsou čisté, ale grafiťácké tagy zůstaly. | foto: Metro.cz

Nelegální nálepkování stojí dopravní podnik v metropoli šest tisíc měsíčně

  10:51
Zabránit lidem, aby lepili v pražské hromadné dopravě nálepky a škrábali po oknech, se snažil místní dopravní podnik umisťováním vlastních samolepek. Nabádaly například, aby cestující vandalismus ohlašovali či jej sami nezpůsobovali.

„V posledních měsících jsem vypozoroval zajímavý trend. Při odstraňovaní ilegálního černého výlepu zaměstnanci podniku obvykle odstraňují všechny nálepky na dveřích, včetně těch jejich. Dveře pak nechávají čisté,“ upozornil deník Metro čtenář Petr s tím, že u některých výstupů z vagonů je nicméně stále možné zmiňované oficiální nálepky zahlédnout.

ANTIGRAFIŤÁCI

  • Železnice hlásí nárůst vandalismu. A bojuje.
  • Zatímco před patnácti lety se železničáři snažili na působení sprejerů spíše neupozorňovat a v tomto druhu vandalismu je nepodporovat, nyní se České dráhy a Středočeský kraj spolu s Prahou vydávají cestou represe.
  • Do efektivnějšího zabezpečení vlaků nebo antigraffiti nátěrů plánují v příštích letech vynaložit 230 milionů korun. A věří, že se peníze vyplatí. JAR

Ještě před zhruba deseti lety pokrývalo dveře v pražském metru neúnosné množství nálepek. Nyní je však dopravní podnik odstraňuje v rámci pravidelné údržby vlaků metra. Dveře se v podobných případech čistí celé a oficiální nálepka se sem mnohdy již skutečně nevrací. Lidé z podniku se navíc nyní kloní spíše k názoru, že jsou čisté dveře zcela bez nálepek o něco estetičtější.

„Odstraňování nelegálních nálepek se samozřejmě netýká jen samotných dveří, ale i ostatního interiéru, v ojedinělých případech i exteriéru souprav metra. Měsíčně nás odstraňování nelegálního výlepu stojí asi šest tisíc korun za celý vozový park metra,“ říká pro deník Metro mluvčí Aneta Řehková s tím, že černý výlep ovšem není jediným problémem. „Vandalové ničí také skla vozů, kam vyrývají různé znaky, řežou sedačky tramvají a autobusů, lepí žvýkačky na sedadla a podobně,“ dodává.

Nelegální výlep
Dopravní podnik proti vandalům v MHD bojuje společně s policií a pražským magistrátem. Pokud dopravce například identifikuje firmu, která prokazatelně stojí za černým výlepem, je obratem vyzvána k odstranění vzniklé škody.

„V případě černého výlepu tak zasílá dopravce dopis společnosti, která je na černém výlepu prezentována,“ vysvětluje Řehková a dodává: „Samozřejmě se snažíme tyto negativní jevy eliminovat, ať již prováděním antigraffiti nátěrů v interiérech vozů, nebo instalací protivandalských fólií na boční okna vozů. V pražském metru funguje rovněž kamerový systém. I kvůli vandalismu jej ve stanicích metra máme.“ Záznamy z bezpečnostních kamer v případě zmiňované protiprávní činnosti předává policii. Z obdobných důvodů jsou bezpečnostní kamery například také v tramvajích 15T. „Takováto individua by si měla uvědomit, že prostředky MHD by měly sloužit i dalším cestujícím několik let, tedy nejenom jim v danou chvíli,“ krčí rameny Řehková.

Sledujte číslo vozu
Pražský dopravní podnik ročně zaplatí za odstranění škod na svém vozovém parku vyšší desítky milionů korun. Nálepky a škrábance se na tomto čísle podílejí minimálně. Nejdražší je odstraňování děl sprejerů. Brněnský podnik pro srovnání utrácí z nějakého důvodu o něco méně, okolo deseti milionů ročně.

Řehková za celý dopravní podnik prosí čtenáře deníku Metro, aby se stali tajnými spojenci. „Prosíme cestující, aby nám v případě zjištění nevhodného stavu vozu metra, tedy v případě poničení vandalem, extrémního znečištění za provozu a podobně, sdělili co nejvýstižnější identifikaci soupravy. Jedná se nejlépe o číslo vozu, které je z vnější strany vozu uvedeno na boku, uvnitř vozu na obou čelních stranách vozu v horní části, či o přesný čas a místo. Zvláště ve špičkách pracovních dní, kdy se na tratích pohybuje velké množství vlaků, jsou pro rychlou reakci tyto údaje velice důležité,“ uzavírá Řehková. JAR

Komentáře

Hlavní zprávy

Slibované kontroverze i férovost hledejte jinde! Hra na oliheň: Výzva překonává očekávání

Strážce streamu
vydáno 1. prosince 2023  14:00

STRÁŽCE STREAMU Zbohatni nebo chcípni. Předtím si ale zahraj sérii v tuzemsku většinou neznámých dětských her. A buď v nich nejlepší ze všech. Tohle jednoduché motto se...  celý článek

Čtyři roky s covidem. Rozhovor s epidemiologem Rastislavem Maďarem Poučili jsme se?

vydáno 1. prosince 2023  5:25

Čas šíleně letí. Právě dnes jsou tomu čtyři roky, co v Číně odhalili neslavně proslulý virus covid-19. Deník Metro přináší rozhovor s epidemiologem...  celý článek

Přízračná oblaka páry v Hostivaři dosyčí. Na Vánoce po nich nebude památky

vydáno 30. listopadu 2023  16:59

Žádná díra není pro deník Metro a jeho čtenáře málo významná. Zní to jako nadsázka, ale tento fakt platí zejména tehdy, když se z ní skoro dva roky valí...  celý článek

Je tu prostě příliš mnoho aut. Praha není nakufovací, líčí náměstek primátora Zdeněk Hřib

vydáno 30. listopadu 2023  11:00

Magistrát chystá reformu zón placeného stání. Účinnost nového nastavení systému by měla začít 1. října 2024.  celý článek