Stavařské nůžky se budou v příštích pěti letech rozvírat směrem od autobusového nádraží Na Knížecí k nově přestavované železniční stanici, proměněné na moderní dopravní terminál. Modernizace této části Prahy by mohla změnit její charakter.
Anděl nebude číslo 2
Přispět by k tomu měla výstavba, která už začala. Na Knížecí už stojí první komerční a obytné bloky, další jsou v přípravě. Smíchovské nádraží radikální přebudování čeká, některé práce na nástupištích stávající stanice už začaly.
Do roku 2028 by tu měla být nejen nová železniční nástupiště, ale i hotel, autobusový terminál, přesunutý od Ženských domovů, záchytné parkoviště pro auta i bicykly. Podle názoru pražského magistrátu i Správy železnic, které se na modernizaci tohoto dopravního uzlu podílejí, by z toho mohli těžit i majitelé nemovitostí podél Nádražní. „Nedá se říct, že by se dění přesunulo z Anděla do okolí nového železničního a autobusového terminálu, ale dostavba celého prostoru i jeho modernizace by mohly oba konce propojit v živý celek,“ myslí si zástupce magistrátu, který nechce být jmenován.
Přispět by k tomu mělo i výrazné zklidnění Nádražní ulice okolo nádraží, které by mělo být spíše klidnější pěší zónou s průjezdem aut a MHD. Počítá se i s výraznou výsadbou zeleně, než je tomu dosud.
Ach, ta lávka nebeská...
Lidské city a nostalgie nemají logiku. Pražané i Středočeši, kteří denně užívají k přechodu od Radlické ulice na Nádražní ke stanici historickou lávku, teď trápí její dočasné zrušení. Její dřevěnou podlahu prošlapaly generace, a tak není divu, že po ní budou tesknit víc, než aby se staraly o supermoderní dopravní centrum, jež tu vyroste.
Lávka bude uzavřena už od pondělí 9. října, k jejímu snesení pak dojde po dopravní výluce na železniční trati v noci 19. října 2023. Po zcela nové lávce, která bude už součástí celého terminálu, se opět projdou lidé v roce 2027. Nový přechod přes trať se oproti tomu stávajícímu přesune blíž k hlavní nádražní budově.
SUPERNÁDRAŽÍ
|
Bunkr zmizí, hala zůstane
Starý objekt nádraží půjde komplet k zemi. Takové zvěsti putují Prahou. Část nádražního objektu skutečně zmizí, týká se to severní části. Hlavní hala s pokladnami (ty se přesunou do jiné části komplexu) ale zůstane zachovaná, veřejnost o dobovou mozaiku a jedinečné lustry nepřijde.
Bývalý protiatomový kryt, určený především pro pracovníky nádraží, byl poničený už při povodni v roce 2002. Od té doby se hledalo jeho možné využití. Teď je v plánech jako součást technického zázemí terminálu.
Během hlavní etapy stavby dojde k úpravě jízdního řádu linky S65 Praha-Hostivice – Rudná u Prahy. Změněné budou dočasně i přístupy k jednotlivým nástupištím, bude omezen i provoz pokladen a služeb.