Kritici se zamýšlejí nad tím, zda je zavádění dotykových zařízení do škol nezbytné, a jestli to bude pro žáky vůbec přínosem. Proti nim ale stojí ministerstvo školství, které s rozšířením tabletů počítá. To v dubnu schválilo program, v jehož rámci mohou školy žádat o dotace z evropských fondů na technické vybavení nebo na proškolení učitelů. Už pátou referenční školou, na níž se testují různé postupy zavádění tabletů do výuky, se stala Základní škola Bedřicha Hrozného v Lysé nad Labem.
Praha 6 šla svou cestou, tablety už mají všechny tamní školy
V první fázi projektu Vzděláváme pro budoucnost společnost Microsoft finančně podpořila čtyři referenční školy. Na každé z nich byl zaveden jiný model využití tabletů ve výuce. Podle celoročního pozorování Národním ústavem pro vzdělávání (NÚV) se nejvíce osvědčil koncept, kdy mají děti k dispozici tablety neustále u sebe a mohou je průběžně využívat ve výuce všech předmětů. Budoucnost má podle NÚV také hojně diskutovaný scénář BYOD – Bring Your Own Device (vytvoření infrastruktury, která umožní, aby si děti nosily do školy svá vlastní zařízení bez ohledu na platformu).
Za nejméně úspěšný pak odborníci vybrali scénář, kdy tablety dostali pouze učitelé. Je to dáno tím, že nedostatečně podporuje zavádění nových vyučovacích postupů a neumožňuje se odpoutat od klasické frontální výuky. "Tablety patří nejlepším učitelům, nikoliv nejlepším ajťákům. Pro smysluplné využití technologií ve výuce je třeba pedagogický cit a um," uvedla Daniela Růžičková z NÚV. Ovšem průkopníkem v zavádění tabletů do škol se stala Praha 6. Radnice jimi začala vybavovat všechny své školy už v loňském roce. "Tablety ve výuce již používá šest základních škol a dalších devět je již má. Používat je budou od září," sdělil deníku Metro radní pro školství Ondřej Balatka.
Kde je mají?Vedle Prahy 6 se tablety ve výuce používají na pěti referenčních školách.
|