Máte to do práce nebo na nákup pět kilometrů, a usednete proto do auta? Navíc s dieselovým motorem? Pokud chcete pohonnou jednotku odepsat v řádu několika málo let, zanést drahý filtr pevných částic a přivodit si další potíže, dělejte to. Na životnosti nepřidává nafťákům ani neustálé rozjíždění, přidávání „plynu“ a brzdění.
Pro diesely to tady byla smrt
To všechno jsou neduhy, které trápí například v MHD opraváře městských autobusů s dieselovým pohonem. Musí-li se pohybovat městem ve stylu „přískokem vpřed“, od semaforu k semaforu, od jedné ucpané křižovatky ke druhé, mají v garážích servisáci stále co dělat.
I to jsou zkušenosti, ke kterým došli provozovatelé během fungovánízu kyvadlových autobusů v Praze na Brumlovce. Už sedm let tu vozí tři autobusy zdarma nejen ty, kteří pracují v rozsáhlém areálu moderních kancelářských komplexů, ale žijí tu v některém z téměř tří set bytů nebo pracují v desítkách obchodů, kaváren či sportovním centru. „Pro dieselové motory to tady byla katastrofa, hlavně proto, že se jedná o krátkou okružní trasu s mnoha zastávkami (viz box),“ říká Daniel Adamka, výkonný ředitel společnosti Arriva, která pro správce Brumlovky dopravu zajišťuje.
Poskokem vpřed
|
Před sedmi lety tu nasazovali první elektrobus, zbylé dva byly naftové. Pak přidali další elektrický. Oba najezdily za ty roky přes tři sta tisíc kilometrů a svezly více než dva a půl milionu cestujících. Nyní už je tříčlenná flotila autobusů kompletně elektrická. „Nejde jen o to, že je provoz bezemisní. Elektrický autobus využívá rekuperaci, jízda je plynulá, elektromotoru neustálé rozjíždění neškodí,“ říká Adamka.
Baterie přežily dva roky navíc
V prvním elektrickém autobusu, který byl v roce 2016 jedním z prvních elektrických autobusů v České republice, se mění baterie až nyní, a pokud se nestane nic mimořádného, zvládnou ty nové obdobný cyklus. Přitom při nasazení prvního autobusu se počítalo s výměnou už po pěti letech. U nového stroje lze předpokládat ještě lepší životnost, od uvedení první linky se už technologie zase vyvinuly.
„Elektrobusy najezdí na Brumlovce denně dvě stě kilometrů a myslím si, že do města jejich bezemisní pohon patří,“ říká Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility společnosti ČEZ, která se spolu s Arrivou a firmou Passerinvest na provozu trojice autobusů na Brumlovce podílí.
Praha by byla pro provoz především menších elektrických autobusů MHD ideálním místem, minimálně na trasách, kde nyní provozuje mini a midi busy. Tedy v lokalitách, kde jsou úzké ulice a kde mají běžné dvanáctimetrové autobusy potíže projet.
V Česku bylo v roce 2022 registrováno téměř 150 vozidel v kategorii M3 (více než osm míst k sezení). Nejvíc jich evidovali úředníci v Moravskoslezském kraji, a to celkově šedesát.
Klidně za padeNa pražském Výstavišti byla do včerejška možnost vyzkoušet si svezení v samořiditelném minibusu. Během testovacího provozu byl ve voze přítomný operátor, jenž by teoreticky zasahoval jedině v případě selhání automatického systému řízení. Samohyb převezl přes 2300 cestujících. Většina dotazovaných uváděla, že se ve vozidle cítili bezpečně a uvítali by podobnou dopravu na krátké vzdálenosti, například na cestu do práce. I když bylo svezení zdarma, byli by ochotní, pokud by byl minibus součástí MHD, platit za lístek mezi 25 až 50 korunami. PH |