metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 23 °C

Čtvrtek 2. května 2024. Svátek má Zikmund

Sedm let provozu je pro elektrobusy šťastné číslo. Zkušenosti z Brumlovky se mohou hodit

  6:02
Nesmrdí, necuká, nevrčí. Zkušenosti ze zatímního provozu na krátké trati v Praze se hodí i pro ostatní města.

Další 3 fotografie v galerii
Do flotily elektrobusů na Brumlovce přibyl třetí. | foto: Pavel Hrabica, Metro.cz

Máte to do práce nebo na nákup pět kilometrů, a usednete proto do auta? Navíc s dieselovým motorem? Pokud chcete pohonnou jednotku odepsat v řádu několika málo let, zanést drahý filtr pevných částic a přivodit si další potíže, dělejte to. Na životnosti nepřidává nafťákům ani neustálé rozjíždění, přidávání „plynu“ a brzdění.

Pro diesely to tady byla smrt
To všechno jsou neduhy, které trápí například v MHD opraváře městských autobusů s dieselovým pohonem. Musí-li se pohybovat městem ve stylu „přískokem vpřed“, od semaforu k semaforu, od jedné ucpané křižovatky ke druhé, mají v garážích servisáci stále co dělat.

I to jsou zkušenosti, ke kterým došli provozovatelé během fungovánízu kyvadlových autobusů v Praze na Brumlovce. Už sedm let tu vozí tři autobusy zdarma nejen ty, kteří pracují v rozsáhlém areálu moderních kancelářských komplexů, ale žijí tu v některém z téměř tří set bytů nebo pracují v desítkách obchodů, kaváren či sportovním centru. „Pro dieselové motory to tady byla katastrofa, hlavně proto, že se jedná o krátkou okružní trasu s mnoha zastávkami (viz box),“ říká Daniel Adamka, výkonný ředitel společnosti Arriva, která pro správce Brumlovky dopravu zajišťuje.

Poskokem vpřed

  • Až dvacet zastavení musí absolvovat autobus na trase mezi stanicí metra Budějovická a areálem kancelářských a bytových objektů na Brumlovce.
  • Do celkově dvoukilometrové trasy se počítají jak zastávky MHD, tak křižovatky, kde dává autobus přednost ostatním vozidlům, i všechny světelné semafory. MET

Před sedmi lety tu nasazovali první elektrobus, zbylé dva byly naftové. Pak přidali další elektrický. Oba najezdily za ty roky přes tři sta tisíc kilometrů a svezly více než dva a půl milionu cestujících. Nyní už je tříčlenná flotila autobusů kompletně elektrická. „Nejde jen o to, že je provoz bezemisní. Elektrický autobus využívá rekuperaci, jízda je plynulá, elektromotoru neustálé rozjíždění neškodí,“ říká Adamka.

Baterie přežily dva roky navíc
V prvním elektrickém autobusu, který byl v roce 2016 jedním z prvních elektrických autobusů v České republice, se mění baterie až nyní, a pokud se nestane nic mimořádného, zvládnou ty nové obdobný cyklus. Přitom při nasazení prvního autobusu se počítalo s výměnou už po pěti letech. U nového stroje lze předpokládat ještě lepší životnost, od uvedení první linky se už technologie zase vyvinuly.

„Elektrobusy najezdí na Brumlovce denně dvě stě kilometrů a myslím si, že do města jejich bezemisní pohon patří,“ říká Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility společnosti ČEZ, která se spolu s Arrivou a firmou Passerinvest na provozu trojice autobusů na Brumlovce podílí.

Praha by byla pro provoz především menších elektrických autobusů MHD ideálním místem, minimálně na trasách, kde nyní provozuje mini a midi busy. Tedy v lokalitách, kde jsou úzké ulice a kde mají běžné dvanáctimetrové autobusy potíže projet.

V Česku bylo v roce 2022 registrováno téměř 150 vozidel v kategorii M3 (více než osm míst k sezení). Nejvíc jich evidovali úředníci v Moravskoslezském kraji, a to celkově šedesát.

Klidně za pade

Na pražském Výstavišti byla do včerejška možnost vyzkoušet si svezení v samořiditelném minibusu. Během testovacího provozu byl ve voze přítomný operátor, jenž by teoreticky zasahoval jedině v případě selhání automatického systému řízení. Samohyb převezl přes 2300 cestujících. Většina dotazovaných uváděla, že se ve vozidle cítili bezpečně a uvítali by podobnou dopravu na krátké vzdálenosti, například na cestu do práce. I když bylo svezení zdarma, byli by ochotní, pokud by byl minibus součástí MHD, platit za lístek mezi 25 až 50 korunami. PH

Na Výstavišti se představil samořiditelný minibus.

Na Výstavišti se představil samořiditelný minibus.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Domeček hříbeček. Betonová lobby o byznys nepřijde, ale zdroje ubývají

vydáno 1. května 2024  11:00

Nic není nemožné. Vedle obnovitelných energií mají lidé i obnovitelné stavební materiály. Není to jen dřevo. Kámen, písek, cement, beton, štěrk. Převaha...  celý článek

Už žádné ohrožení od utržených lodí, v Lovosicích dokončili ochranné stání

vydáno 2. května 2024  8:22

Velké lodě už by se ani při extrémních povodních neměly utrhnout a nekontrolovaně se pohybovat po proudu, a ohrožovat tak mosty či břehy dolního toku...  celý článek

„Spolupráce se školami je zásadní, ne vždy ale funguje“

vydáno 2. května 2024  8:00

Více než tisícovka gymnazistů a vyšší stovky zájemců o lycea. Tak by se v kostce daly shrnout letošní přihlášky na střední školy pro Jihočeský kraj....  celý článek

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

vydáno 2. května 2024  0:12

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji. Kromě všemožné dopravní infrastruktury putovaly velké sumy...  celý článek