„Na Vídeňském okruhu je kupříkladu vidět, že se obavy z dopadů, které jeho výstavba vyvolá, nepotvrdily. Naopak, silniční okruhy obecně mají po dokončení pozitivní ekonomické přínosy, zvyšují plynulost dopravy, přispívají k bezpečnosti silničního provozu a snížení počtu nehod. Příklady z okolních zemí jsou toho důkazem,“ říká mluvčí dostavby Pražského okruhu Martin Opatrný.
Před zahájením samotné stavby rezonovaly v rakouské metropoli zejména otázky spojené s možným zvýšením hlučnosti v okolí stavby, snížením množství a zhoršením kvality podzemních vod, dopravní indukcí či zhoršením kvality života v okolí stavby. Objevily se i obavy z vlivu stavby na klima a na zábor zemědělské půdy. V konečném důsledku se nic z toho nepotvrdilo. Velmi podobně ke stavbě obchvatu přistupovali i obyvatelé německého Erfurtu. I oni podle Opatrného v současnosti stavbu kvitují, protože se městu po dokončení dálničního okruhu ulevilo od tranzitní dopravy.
„Stejně tak došlo ke zlepšení fungování dopravního systému, zvýšila se plynulost a bezpečnost silničního provozu. V rámci veřejné diskuse, která předcházela zahájení stavby, převažovaly otázky spojené zejména s možným zvýšením hlučnosti v okolí stavby. Pokud ke zvýšení v okolí stavby krátkodobě dojde, je běžné, že investor, tedy obvykle stát, vzniklou situaci řeší a požaduje u zhotovitele nápravu,“ dodává Opatrný a zmiňuje, že výstavbu nového bratislavského okruhu rovněž provázely v jejím počátku emoce.
„Nyní jsou ale místní s výsledkem spokojeni. Vliv nového okruhu na různé aspekty života hodnotí místní pozitivně,“ míní Opatrný. V bulharské Sofii si lidé kladli otázky související s možným zhoršením kvality života v okolí výstavby nového okruhu.
„Obvykle je příběh stejný. Na začátku bývají obavy ze samotné stavby a jejich dopadů na okolí. To je ale krátkodobý pohled. Z dlouhodobého hlediska převládají přínosy, jako je zlepšení plynulosti a intenzity dopravy, vyšší bezpečnost silničního provozu a fungování dopravního systému,“ komentuje změnu postoje Opatrný a dodává: „I ve Vratislavi ubyly dopravní zácpy a místní si na okruh a jeho přínosy rychle zvykli. Vedení města už proto nyní avizuje nutnost přípravy dalších tras, které souvisejí s rozvojem této metropole.“