Konečná cena pražského tunelu Blanka bude 36 miliard korun a řidiči jím poprvé projedou 1. května 2014. Uvedly to dnes Hospodářské noviny s odvoláním na dokument magistrátu, který má deník k dispozici.
Místo aby se v listopadu loňského roku otevřel, musí si řidiči na první jízdu tunelem Blanka ještě počkat. Zprovozněn bude totiž až 1. května 2014, informovaly o tom Hospodářské noviny. "Tunelový komplex bude stát 36 miliard korun," řekl Metru mluvčí společnosti Metrostav František Polák.
Pracovat se na Blance bude až do roku 2016
Samotné práce na tunelu však s jeho otevřením neskončí. "Na Blance se bude pracovat do roku 2016," dodává Polák.
Město hodlá na stavbě tunelu ušetřit dvě miliardy korun. Značnou částku uspoří například tím, že nezakryje vyuštění tunelu v Troji. Přesto bude oproti původní plánované ceně Blanka dražší zhruba o 10 miliard korun.
Propady se odrazily na ceně
V současné době jsou již proraženy a vyhloubeny veškeré tunely a pracuje se na technickém zázemí tunelu. Podle magistrátu hlavního města tunel nejvíc prodražily změny ražeb a hloubení tunelů, které si vyžádaly série propadů a změny v geologii.
Kvůli propadu ve Stromovce například, uvádí město, cena Blanky vrostla o více než jednu miliardu korun. Za navýšením ceny stojí také řada úprav silnic a tramvajových tratí, ke kterým muselo kvůli Blance dojít. Z rozpočtu Blanky se například zaplatí oprava Letenského náměstí.
Blanka v číslech: - Výstavba tunelu Blanka spolkne 36 miliard korun. To je 28 952 korun na každého Pražana.
- Kdyby se celková cena Blanky rozdělila do jednotlivých dnů, muselo by město denně platit zhruba 13,5 milionů korun.
- Původně měl tunelový komplex stát 26 miliard korun.
- Stavba odstartovala v lednu 2007. Blanka měla být otevřena v listopadu 2011. Nakonec bude zpřístupněna řidičům v květnu 2014.
- Aby mohl být tunel vybudován, musely z místa kamiony odvést 994 tisíc kubíků zeminy.
- Podle odhadů bude tunelem projíždět deně 35 tisíc automobilů denně.
- Kvůli Blance došlo ke třem propadům půdy.
- Celková délka tunelu bude činit 6382 metrů.
Cena dalších dopravních staveb v Praze: - Náklady na výstavbu Pražského okruhu nejspíš přesáhnou částku 106 miliard. Původně se počítalo se 42 miliardami.
- Jihozápadní část Pražského okruhu mezi plzeňskou dálnici D5 a brněnskou D1 stála více než 18 miliard korun. O devět více než se původně čekalo.
- Prodloužení trasy metra linky A z Dejvic na Motol bude stát 21, 2 miliardy korun. Cena možná vzroste kvůli špatným geologickým podmínkám.
- Nová část městského okruhu, která povede z Troji ke Štěrvboholské radiále spolkne 17 miliard korun.
|