V rámci přípravy expozice se Moser zaměřil na prezentaci ruční výroby, její náročnosti a mistrovství sklářů, brusičů a rytců. Obě klíčové techniky zušlechťování skla spojují hodiny precizní trpělivé práce. Její nejlepší výsledky sklárna ukáže na Downtown Design. "Naše instalace má dvě dějové linie. První mapuje celkový proces vzniku broušené vázy od křišťálové bubliny až po finální vyleštěný kus. Druhá se odehrává v reálném čase přímo na výstavišti a pro návštěvníky bude opravdovým zážitkem," říká Jan Plecháč, umělecký ředitel společnosti Moser.
Na designově minimalistickém stánku podle jeho návrhu bude k vidění osm kroků náročného výrobního postupu nové vázy Ananas designéra Lukáše Jabůrka. Propracovaný vertikální brus tohoto křišťálového objektu dává vyniknout preciznímu brusičskému umění, které je pro sklárnu charakteristické. Druhou dějovou linií bude prezentace rytiny, nejnáročnější techniky ručního zušlechťování skla. Přímo na Downtown Design tak za stůl vyrobený pro tuto příležitost zasedne mistr rytec Radek Svoboda. Návštěvníci výstavy budou moci sledovat, jak mu pod rukama postupně ožívá jeho předloha - sokol stěhovavý. Tomu byla udělena speciální výjimka, povolení účasti za doprovodu sokolníka. „Pracovní“ zapojení ušlechtilého dravce podléhá přísným podmínkám reflektujícím jeho potřeby.
Výstavy světového významu byly klíčové při představování novinek v portfoliu značky Moser už na přelomu 19. a 20. století. Byly místem, kde křišťál z její dílny pro sebe objevily mnohé významné osobnosti. Směřování sklárny ve 21. století - to, aby okouzlila i generace budoucí - je úlohou nového uměleckého ředitele. Není náhodou, že její první ochutnávka se uskuteční právě v rámci mezinárodního veletrhu designu. "Netradiční expozice Moser tady na Downtown Design je pro nás počátkem cesty od tradiční značky ke značce živé, sofistikované, vyprávějící příběhy," říká Jan.
O značce Moser
Již 165 let nesou výrobky karlovarské sklárny jméno svého zakladatele, rytce a obchodníka Ludwiga Mosera. Společnost MOSER, a.s., se sídlem v Karlových Varech pokračuje v jeho stopách a tradiční ruční výrobu dále rozvíjí. Její díla, která jsou vyráběna z kvalitního bezolovnatého křišťálu, směřují na český trh stejně jako na ten mezinárodní. Díky tomu dnes firma patří mezi přední české exportéry, a reprezentuje tak celosvětově umění českých sklářů. Moser je členem společenství Comité Colbert, které si klade za cíl udržet a rozvíjet tradiční rukodělnou výrobu luxusních výrobků. Více naleznete na www.moser.com.
Kontakt pro média:
Klára Tichá
Phoenix Communication a.s.
Barbora Vondalová
Moser a.s.
Umělecký ředitel Jan Plecháč
Sklárna Moser má od letošního roku nového uměleckého ředitele, kterým je přední český designér Jan Plecháč, držitel ocenění Czech Grand Design a Elle Decoration International Award. Kariéru odstartoval v roce 2011 na přehlídce mladých talentů Salone Satellite v Miláně. Jeho působivá prezentace záhy přitáhla mezinárodní pozornost předních galeristů, institucí a výrobců. To Jana obratem katapultovalo mezi špičky užitného designu. Od té doby navrhuje sériové produkty pro světové značky jako Cappellini, Menu, La Chance, Lasvit nebo sběratelské kusy na pomezí designu a umění pro galerie Mint Shop, Rossana Orlandi či na míru řadě privátních klientů. Společným prvkem obsáhlého portfolia Jana Plecháče je jeho experimentální přístup k tvorbě. V produktovém i interiérovém designu je pro něj vždy nejdůležitější celkový koncept. Jeho úlohou v nové pozici je vybrat to nejlepší z tradic Moseru a navázat na ně moderní tvorbou* ve spolupráci s českými i zahraničními výtvarníky. Společným cílem je vdechnout křišťálu Moser duši a probudit v lidech touhu.
"Tento postup kupředu je pro značku charakteristický. Už Leo Moser, druhý nejmladší syn zakladatele sklárny Ludwiga Mosera, vlastními návrhy pozdvihoval uměleckou stránku skla a hledal nové techniky jeho zušlechťování (např. oroplastika, patentována 1911). Soustředil se také na vývoj nových barev (Heliolit, Prasemit a Alexandrit). Leo se zasloužil významně o rozvoj sklárny a přispěl k její proměně na moderní podnik 20. století. Ve vedení sklárny působil do roku 1932 a firma pod jeho cílevědomým řízením získala světové renomé.
Váza Ananas Lukáše Jabůrka
Váza Ananas je tak jako stejnojmenné ovoce symbolem přátelství, pohostinnosti, vřelosti, ale i úspěchu. Vyniká nejen kompozicí připomínající realistický vzhled ostnatých květů ananasu, ale i promyšlenou kombinací barev. Medově zbarvené topasové sklo s lehkým nádechem zelené podtrhuje propracovaný vertikálně broušený design.
Ananas v sobě snoubí hlubokou symboliku i řemeslné mistrovství. Jeho výroba trvá desítky hodin. Výsledkem je 5 kg vážící, 29,5 cm vysoká váza zušlechtěná náročným vertikálním brusem. Jednotlivé plošky na jejím povrchu nabízejí z různých úhlů pohledu dokonalou souhru optických a světelných efektů. Každý dílek "kůry" patří do tří různých spirál. Počty jednotlivých spirál jsou přitom vyjádřeny Fibonacciho posloupností.
Lukáš Jabůrek je známý český designér, sklářský výtvarník a brusič, V letech 2013–2018 byl uměleckým ředitelem společnosti Moser. Jeho díla vytvořená pro sklárnu Moser patří k nejvyhledávanějším. Lukáš je držitelem prestižních cen za design. Za kolekci Kolorit a Hruška získal Cenu veřejnosti v prestižní soutěži Czech Grand Design a za vázu Caorle obdržel ocenění Tableware International Award of Excellence.
Mistr rytec Radek Svoboda
K moserovským rytcům se Radek Svoboda připojil hned po ukončení sklářské školy v Novém Boru. Od roku 1996 u nás tvoří figurální, florální a ornamentální motivy, v nichž se odráží jeho láska k antickému umění i klasickému malířství. Smysl pro detail předvedl Radek na ryteckých prezentacích v Moskvě a Istanbulu a denně jej vkládá do našich křišťálových děl. Mezi jeho mistrovské kusy patří například vázy z kolekce Secesní květy, ryté artefakty Laokon a Tiberia nebo váza Tři grácie.
Downtown Design
je předním veletrhem současného vysoce kvalitního designu na Středním východě, který představuje mezinárodní i regionální značky, výrobce a designéry. Je vrcholem Dubai Design Week, nejvýznamnějšího designového festivalu v celém regionu. Downtown Design je jeho součástí od počátku (2015) a každoročně přiláká přední odborníky na design z Blízkého východu, Afriky, jižní Asie a mimo ni spolu s veřejností.