Future of Export Summit připravila státní agentura na podporu obchodu obchodu CzechTrade. “Čeští exportéři se musí začít více soustředit na mimoevropské trhy. Evropa je silně zasažena energetickou krizí a v důsledku toho jí hrozí hospodářská stagnace, což by mohlo vývoz komplikovat,” pronesl úvodem generální ředitel agentury Radomil Doležal. Více k novým výzvám pro exportéry ZDE.
Doležal v rozhovoru pro ČTK Protext konstatoval, že důvody pro pořádání této akce s prestižním obsazením byly dva. “Za prvé CzechTrade slaví 25 let své existence, blížíme se ke konci roku a máme za to, že bychom měli bilancovat formou většího setkání s exportní veřejnosti, tedy s lidmi, kteří se zabývají zahraničně obchodními vztahy. Druhý důvod je pragmatičtější. V dnešní době čelí čeští vývozci řadě kumulovaných výzev, ať už to jsou covidové, nebo nově konflikt na Ukrajině. To vše ovlivňuje denní život exportérů, investorů a dalších z této komunity a vyžaduje nějaká řečení. Tento summit nabídl řadu diskusních fór, které mohly přijít s alternativními scénáři, jež by si firmy mohly osvojit pro začátek příštího roku,” uvedl Doležal. Sestřih jeho vystoupení, stejně jako dalších řečníků, si můžete prohlédnout v tomto videu:
Zuzana Ceralová Petrofová, majitelka společnosti Petrof, připomněla, že krize jsou součástí hospodářského cyklu, s nimiž je nutné počítat. “Jenom je potřeba je dobře rozlišit a včas naskočit do toho správného módu. U nás, když krize přijde, se snažíme vytěžit prvovýrobu – když nejdou piana, děláme luxusní nábytek nebo jiné designové věci. Anebo jdeme vedlejší cestou, jako je kultura či vzdělávání. V covidu jsme točili streamy na podporu umělců,” řekla Ceralová Petrofová. “Bé spočívalo v tom, že jsme otevřeli projekt Efektivní Petrof, čili udělali revizi napříč všemi našimi procesy. Museli jsme spoustu věcí digitalizovat, přehodnotit logistiku, najít úspory a posun k vyšší produktivitě práce,” shrnula majitelka. S agenturou CzechTrade má podnik dlouholeté pouto. “Navázali jsme spolupráci s kanceláří na Šanghaji, protože když se nemůže cestovat, je udržení byznysu v Číně velmi obtížné,” zdůraznila Ceralová Petrofová.
Severní Evropa, třetí z dotčených témat výběru ČTK Protext, představuje pro tuzemské vývozce relativně tradiční region, třebaže objemy obchodní výměny nejsou tak velké jako v Německu nebo Francii. Tuto skutečnost připomněl Tomáš Rousek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade ve Švédsku s další působností pro Dánsko, Norsko a Finsko. “Když se naučíte dělat byznys v Německu a Nizozemsku, budete umět dělat byznys také tady. Kromě Norska jsou tyto ekonomiky v EU, mluví se v nich anglicky a jsou blízko kulturně a geograficky,” řekl Rousek. Hlavní obory, v nichž se poptávka a nabídka potkávají, jsou strojírenství, stavebnictví a ICT. “Ve strojírenství byli Švédové zvyklí na kvalitu, lepší ceny než v Německu a zajímala je výroba dílů. Novým trendem je obrat k Evropě poté, co seveřané přestali nakupovat v Číně, odkud se nevyplatí zboží vozit,” popsal Rousek.
CzechTrade může na severu pomoci ve dvou případech. “Konkrétně tehdy, jde-li o novu společnost, nebo o firmu, která je sice zavedená, ale přichází na tamní trh nově. Můžeme jim dát zpětnou vazbu, proč Švédové uvažují právě takto, hovoříme jejich jazykem, a jako stát dáváme garanci a referenci, na něž Skandinávci slyší,” uzavřel Rousek.
Na akci dále vystoupili odborníci s tématem udržitelnosti, dodavatelských řetězců, digitalizace nebo úspěšných byznysových interakcí, kteří předali své „know-how“ z konkrétních teritorií o rozvoji podnikání, investicích ze zahraničí a další. Celé diskusní odpoledne nabídlo pestrý mix zástupců renomovaných společností, působících na blízkých a vzdálených zahraničních trzích s bohatými zkušenostmi nebo ambicemi dále růst a exportovat.