metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 19 °C

Čtvrtek 9. května 2024. Svátek má Ctibor

Město, co zanechá stopu. Rokytnice nad Jizerou představuje vizuální identitu a logo od OBA creators

  10:43
Rokytnice nad Jizerou 19. června 2021 (PROTEXT) - Známé krkonošské středisko se bude prezentovat moderní vizuální identitou od studia OBA creators, které zvítězilo v designérské soutěži organizace Czechdesign. Výrazné logo staví na písmenu R, vlnovce a červené barvě.

Město, které zanechá stopu. Z této premisy vychází koncept nové vizuální identity Rokytnice nad Jizerou, která je často označována jako jediné město v NP Krkonoše, kde se přirozeně a udržitelně snaží propojit život místních s cestovním ruchem.

„Milujeme hory a Rokytnici a její okolí má pro nás ohromné kouzlo. Kdykoliv se tam vypravíme, cítíme, jak moc působí na všechny smysly. V zimě je tam úžasná inverze, azuro, ale i nevlídno. A voní to tam! Nejen borůvkovými knedlíky a kyselem. Prostě tohle město ve vás zanechá stopu. A když se svezete na lyžích z vrcholu Lysé hory nebo pěšky vyrazíte na Dvoračky, zanecháte na něm stopu i vy,“ komentuje Tereza Bauer z OBA creators.

Stopu v podobě vlnovky tak autoři zakomponovali do písmena R, které tvoří logo Rokytnice. Písmeno bylo inspirováno tzv. němými značkami Krkonoš – muttichovkami, které v případě snížené viditelnosti slouží na hřebenech Krkonoš jako orientační body. V rámci nich nese Rokytnice právě označení písmene R.

Jako hlavní barva vizuální identity byla zvolená výrazná červená. Doplňkově pak zelená břidlicová charakterizující okolní lesy, azurová časté inverze a zasloužený pocit, když vyjdete nad mraky a zemitá žlutá odkazující na zapadající slunce a brambory, jednu z mála plodin, která se na horách dala pěstovat.

„Zkrácené horní a dolní přetahy zajišťují příjemnou kompaktnost řádku v logotypech, širší proporce verzálky R pak vhodně navazují na samotné logo R, resp. němé značky Krkonoš. Zjednodušená kresba minusky u, objevující se i na konci názvu obce, je pak zjevným odkazem na klasiku žánru, písmo Futura od Paula Rennera z roku 1927,“ doplňuje Bauer.

Dosavadním základním prvkem vizuální prezentace města byl městský znak, ale na jeho používání neexistoval žádný manuál, jak s ním pracovat. Komunikace tak byla roztříštěná.

„Jedním ze zadání designérské soutěže bylo najít identitu, která v našich obyvatelích probudí a prohloubí pocit příslušnosti k jejich městu, ke Krkonoším a k horám obecně. Má sebevědomě prezentovat, co můžeme nabídnout nejen jako turistická destinace, ale především jako místo pro život, má pomoci rozvinout potenciál města a podpořit v místních obyvatelích pocit, že je Rokytnice nad Jizerou domovem, na který mohou být hrdí a kde chtějí žít. A to, myslím, se OBA creators podařilo,“ doplňuje Bronislav Patočka, místostarosta Rokytnice nad Jizerou.

V rámci přípravy zadání soutěže bylo potřeba vyjasnit, co pro zadavatele znamená úspěšné logo. Jedna z odpovědí zněla, že úspěšné logo si někdo nechá vytetovat. „Vítězný návrh toto neoficiální hodnotící kritérium určitě splňuje. Dokonce už víme o několika zájemcích, kteří by si naše R nechali vytetovat, a nechali tak Rokytnici na sobě zanechat přízračnou stopu,“ doplňuje Patočka.

„Autorům se povedlo vytvořit identitu, která akcentuje význam Rokytnice jako horského centra, ale zároveň působí velmi civilně a je dobře aplikovatelná na potřeby komunikace směrem k obyvatelům obce,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign.

Vítězný koncept dle poroty nabízí široké uplatnění v různých druzích výstupů potřebných v prezentaci města a umožňuje pracovat s fotkou, ilustrací i typografií. Vlnka jako zvolený symbol ztělesňuje jak přírodní, tak turistické aktivity a písmeno zůstává při aplikaci čitelné.

Nová vizuální identita se propíše do veškeré komunikace města jak směrem k jeho obyvatelům, tak i k návštěvníkům. Už v druhé polovině roku 2023 budou prvky vizuální identity aplikovány například na sociálních sítích, plakátech a propagačních předmětech města. Cílem je sjednotit označení budov, navigačního systému, vytvoření nového webu města, ale také například označení vozidel komunální techniky a skibusu.

Jedním ze zadání soutěže byl požadavek na možnost rozšiřování vizuálu na další subjekty, v kontextu Rokytnice nad Jizerou se nejvíce nabízí využití pro skiareál a další návazné služby v cestovních ruchu, který zde chtějí podpořit i prostřednictvím moderní architektury a designu.

Soubor vyhlídek nad městem Hlídka na Stráži od oceňovaného studia Mjölk architekti vyhrála v roce 2022 soutěž Stavba roku Libereckého kraje v kategorii veřejný prostor a krajina a dostala se do finále České ceny za architekturu. „Věříme, že nová identita získá stejnou pozornost jako tato stavba, stane se součástí prezentace Rokytnice na dlouhá léta a zaujme odbornou i laickou pozornost,“ komentuje Patočka.

OBA creators

Autory nového logotypu a vizuální identity města Rokytnice nad Jizerou jsou Tereza Bauer a Ondřej Bauer ze studia OBA creators. Tereza Bauer se v týmu zaměřuje na grafiku a architekturu. Vystudovala architekturu na FA VUT v Brně, z toho jeden rok strávila na Hochschule Luzern – Technik & Architektur. Ondřej Bauer se zabývá fotografií a tvorbu videí a vystudoval VŠEM v Praze.

Mezi projekty OBA creators patří vizuální identity např. pro UKO jóga & wellness resort v Bedřichově, gastro provozovnu PRALINQA v Jablonci nad Nisou, Hlídku na Stráží v Rokytnici nad Jizerou, olomoucký ALLE reality & development ale i třeba zahraniční arboristickou firmu TAKE A BOUGH tree care z Vancouveru. Pro Red Bull vytvořili upcycle projekt ve spolupráci s Evou Adamczykovou (Samkovou), pro Šárku Pančochovou ilustrovali helmu na OH v Pchjongjangu.

Na projektu pro Rokytnici nad Jizerou externě spolupracovali též typograf Jiří Toman ze Sudetype a Richard Šverčič, product UI/UX designer z manGoweb.

O soutěži

Soutěž proběhla jako uzavřená a na základě pečlivé rešerše do ní byli vyzvání tři účastníci:

• Studio Little Greta,

• studio OBA creators,

• duo Věra Marešová a Yara Abu Aataya.

Kromě grafického konceptu identity a loga museli soutěžící odevzdat i návrh plakátů nebo webových stránek. Do druhého kola postoupilo studio OBA creators a duo Věra Marešová a Yara Abu Aataya.

Všichni účastníci za svůj návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak zakázku na dopracování vítězného návrhu, implementaci finálního konceptu a vytvoření grafického manuálu vizuální identity města Rokytnice nad Jizerou.

Porota soutěže

Nezávislá část poroty:

• MgA. Markéta Hanzalová – grafická designérka, art directorka a pedagožka,

• MgA. Kristina Fišerová – grafická designérka a pedagožka,

• MgA. Jan Matoušek – grafický designér.

Závislá část poroty:

• Ing. Petr Matyáš – starosta města Rokytnice nad Jizerou,

• Ing. Bronislav Patočka – místostarosta města Rokytnice nad Jizerou.

O organizátorovi soutěže

Czechdesign je profesionální zastřešující organizace, jež se stará o rozvoj designu a architektury v České republice. Dlouhodobě prosazuje uplatňování designu v praxi a férové nastavení podmínek v profesních soutěžích. Provozuje nejčtenější webový portál o českém designu www.czechdesign.cz, podporuje a propaguje české designéry, radí firmám a institucím, jak spolupracovat s designéry, a je předním pořadatelem designérských a architektonických soutěží.

Odkazy pro novináře

Vítězný návrh nové vizuální identity na odkazu ZDE.

Kontakt Czechdesign

Aneta Macolová, Social media & PR manager

aneta.macolova@czechdesign.cz

Kontakt Rokytnice nad Jizerou

Bronislav Patočka, místostarosta města Rokytnice nad Jizerou

investice@mesto-rokytnice.cz

Video: https://www.youtube.com/watch?v=mLHsMDtZkcY

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

Hlavní zprávy

Matisa, Theurer či Plassermatic. Prohlédli jsme si „neviditelné dělníky“ ze zákulisí podzemky

vydáno 9. května 2024  11:59

Jsou jich desítky, a ačkoliv je cestující v podstatě nemají šanci v běžném provozu zahlédnout, bez nich by pražské metro zkrátka nefungovalo. Řeč je o...  celý článek

„Byrokratická mašinérie nakonec udolala i zdánlivě všemocného normalizačního ministra“

vydáno 9. května 2024  5:55

O umění v metru toho ví opravdu hodně. Je autorem úspěšné knihy Metroart, která mapuje a provází výtvarným světem pražského metra. Loni navíc historik...  celý článek

Každá trasa pražského metra je autonomní. Je to jeho vysoká přidaná hodnota

vydáno 8. května 2024  17:23

Umíte si představit, že by tu najednou nebylo? Metro je přirozenou součástí pražského života, neobejdou se bez něho ani domácí, ani turisté. Pražské je...  celý článek

Obrácený panelák spojuje linky metra. O jakou stanici se jedná? Přece Florenc

vydáno 8. května 2024  12:00

Při každodenní projížďce metrem vám možná ani nedochází, kolik práce za provozem vůbec stojí. Za nenápadnými plechovými dveřmi začíná jiný svět, kam se...  celý článek