metro.cz

Počasí v Praze

7 °C / 20 °C

Pátek 10. května 2024. Svátek má Blažena

Jak TikTok ovlivňuje filmový průmysl? Lehce a přitom velmi efektivně

  18:59
Platforma označovaná jako kokain sociálních sítí si brousí nože na další sféru.
TikTok je platforma, která svým uživatelům servíruje krátké klipy v délce od několika sekund po minuty. | foto: Profimedia.cz

TikTok už dávno není pouze sociální sítí, stala se z něj subkultura, ve které uživatelé mezi sebou sdílejí rady týkající se módy, krásy, receptů, či slouží také jako vyhledávač.

Mimo jiné zamíchal kartami také v hudebním průmyslu, někteří začínající interpreti totiž prorazili například díky tomu, že se jejich písnička stala populární právě na TikToku. Jde například o rapera Lil Nas X, který vypálil na hudební scénu svou písní „Old Town Road“, jež dosáhla virální popularity na začátku roku 2019. V současnosti se tato sociální síť snaží dobýt také filmový průmysl.

Efektivita, či průšvih?
Uživatelé v aplikaci mohou vídat krátké ústřižky z filmů, či dokonce párminutové snímky, které se dělí na několik částí – co video, to jedna část.

Třiadvacetiletá Iveta je jednou z těch, kteří dají raději přednost sledování filmů na TikToku, než by si pustili dvouhodinovou plnou verzi na platformách, jako je Netflix či HBO. „Pro mě osobně jsou filmové verze na TikToku velmi efektivní, protože mě nebaví dívat se na celý snímek. Je to pro mě zdlouhavé. Na TikToku vidím ihned ty nejzajímavější části,“ vysvětluje pro Metro Iveta a dodává, že na TikToku sleduje opravdu cokoliv. Od filmu Méďa Ted po seriál Ty.

Podle Víta Jandy, odborníka na sociální sítě, je z pohledu autorství fakt, že se na zmíněné apce objevují krátké ústřižky z filmů, seriálů a podobně, průšvih. „Každopádně mohu potvrdit, že se tento trend skutečně děje, a pozoruji ho ve svém okolí také,“ komentuje Janda.

Opravdu nejen filmy, ale také seriály dostaly na TikToku své místo. Podle Jandy ale tento fenomén právě seriálům velmi pomáhá. „Spousta lidí takto na TikToku narazí na obsah, který je zaujme, v komentářích si pak uživatelé píšou, z jakého seriálu ústřižek je, zapíší si název někam vedle a začnou se dívat později právě třeba na Netflixu,“ vysvětluje Janda.

Algoritmus TikToku funguje velmi personalizovaně a ukazuje divákům obsah podle jejich preferencí. Díky tomu může nabídnout ústřižky právě ze seriálů, které se divákovi mohou líbit. „Často se na TikToku objevují ty ‚zajímavé‘ pasáže ze seriálů, které mají potenciál nejvíc zaujmout a vyvolat touhu začít na seriál koukat. Lidi se tak dostanou k dílům, ke kterým by se třeba jinak nedostali,“ líčí Janda.

Podle něj ale nastává diametrální rozdíl v případě sledování filmů. „Celý film často směřuje k nějakému vyvrcholení. Právě tato část bývá zachycená v ústřižku na TikToku. To znamená, že na zmíněné sociální síti zaujme mou pozornost nějaká pasáž z filmu a často na to navazují další části ve formě dalších videí, kde dojde k samotnému vyvrcholení. Pak už nemám důvod jít se na film dívat jinam,“ přiznává Janda.

TikTok nás moc dobře zná
Právě pozornost je velkým tématem současnosti. Z několikaminutových videí na platformě YouTube někteří přešli k pouhým patnácti vteřinám na TikToku.

Aplikace navíc díky algoritmu svého uživatele zná a díky tomu mu je schopna nabídnout obsah, který ho bude zajímat. Jeden napínavý filmový klip vede k prokliknutí účtu autora a k následnému propadnutí celému trendu. Rázem uživatel zjistí, že u telefonu proseděl třeba i hodiny a zhlédl tři filmy v jejich rozkouskované TikTok verzi.

Kousek naděje pro film
Najdou se samozřejmě i tací, kteří na zkrácené snímky koukají záměrně, mnohdy s vidinou spoření peněz.

„Někteří se snaží tradičně za nic neplatit a na filmy koukat pokaždé na nějakých webech zdarma. Ti samozřejmě mohou koukat na TikToku úmyslně na filmy skrze jednotlivé ústřižky, ale tam už v uvozovkách není moc rozdíl, jestli zkouknu film po částech na TikToku nebo na nějakém webu zdarma,“ vysvětluje Janda a dodává, že se i přesto snaží pro filmový průmysl vidět kousek naděje.

„Filmům bych dával šanci v tom, že u nich pozoruji podobný efekt jako u podcastů. Tedy že si lidé postupně uvědomují, jak formát krátkých videí může mít i špatný efekt, a tak začínají naopak více vyhledávat delší formáty obsahu,“ uzavírá specialista na sítě Janda.

Kokain internetu?

  • Před třemi lety z vedení společnosti zastřešující TikTok unikly dokumenty, které poukazují na určité aspekty.
  • Platforma TikTok by tak údajně měla vyhodnocovat aktivitu uživatelů jinak než ostatní sociální sítě.
  • Před interakcemi, jako je kliknutí, upřednostňuje dobu strávenou na samotné síti.
  • Aplikace se proto řídí algoritmem, který bývá označován jako kokain sociálních sítí.
Autor: Tereza Šimurdová Metro.cz

Hlavní zprávy

Dítě za Oscara? Kdysi skvělý seriál American Horror Story se stal obětí scénáristické stávky

Strážce streamu
vydáno 10. května 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Druhá polovina dvanácté řady seriálu American Horror Story (AHS) s podtitulem Delicate je za námi. A je proto ideální čas si nad kolísavými kvalitami...  celý článek

„Ševci nemaj co žrát. Footshop je shit!!!“ Hádka o boty zrcadlí trend

vydáno 10. května 2024  5:33

Praha versus Zlín. Z hádky zakladatelů Footshopu a Vasky o posprejovanou výlohu se vyklubal podvod. Šlo o ukázku takzvaného guerillového marketingu,...  celý článek

Metropole v roce 1836. Miluju Prahu a Metro vybírají nejkrásnější pražské veduty

vydáno 9. května 2024  17:57

Idylický pohled na Týnský chrám a Staroměstské náměstí zachytil v roce 1836 Karel Würbs. Šlo o nový pohled na chrám, na který Pražané čekali bezmála 20...  celý článek

Pražské metro je neoddělitelná součást tváře města, říká pro deník Metro architekt Kotas

vydáno 9. května 2024  17:57

Tramvaje, metro, vlaky, mosty, veřejný prostor. Na tom chtěl pracovat už jako kluk. Tehdy ještě dávno před školou si stavěl modely měst. A svůj sen si...  celý článek