Mladá generace je často otevřená novým trendům. V poslední době jí rozproudila krev mimo jiné korejská kultura. Nejen po českou generaci Z se tak stala fenoménem. Například třiadvacetiletá Petra T. je pravidelnou posluchačkou takzvaného k-popu. Jde o hudební směr, jenž označuje korejskou hudbu, která je však velmi výrazně ovlivněna západními žánry. „K-popu jsem dala šanci před pár měsíci. Líbí se mi, jakým způsobem zpěváci vystupují. Jsou živí, lidští a tvrdě pracují, což mě osobně motivuje v každodenním životě,“ přiznala deníku Metro studentka Petra.
Podle autorky diplomové práce zaměřené na fenomén k-pop a jeho sociokulturní kontexty Elišky Hlubinkové tento hudební žánr opravdu formuje velkou část mladé generace a pracovitost idolů inspiruje lidi po celém světě. „K-pop interpreti jsou pracovití jedinci s velkými sny a uvědomují si důležitost fandomu. Speciální vztah, který mají s fanoušky, je jedinečný a neustále se vyvíjí,“ popisuje Hlubinková. K-pop se tak pro generaci Z stává nejen hudebním, ale také životním stylem. Zpěváci prostřednictvím písní například upozorňují na témata týkající se vztahů i sociálních problémů. „Fenomén k-pop nejčastěji uchvátí mladé ženy ve věku od 15 do 25 let,“ podotýká za jazykovou školu Lingua Centrum Lada Homolová.
Rok 2012 a Gangnam Style
Vliv korejských interpretů se začal globálně šířit díky digitálnímu obsahu. Prvním k-popovým umělcem s celosvětovou pozorností se stal v roce 2012 PSY se svým hitem Gangnam Style. „Troufám si říct, že před 10 až 15 lety jsme v Česku zažili boom japonské kultury. Objevil se trend anime, mangy, japonské hudby. Nyní je korejská kultura, zejména mezi mladými lidmi, stejně populární, ne-li ještě populárnější,“ vysvětluje Homolová.
Hra na oliheň
Společně s fenoménem k-pop se světem šíří mimo jiné také zájem o korejské drama, jež vyniká specifickými scénáři, vzhledem postav i propojením několika žánrů.
Na obrazovky milionů diváků pronikl před dvěma lety jihokorejský seriál Hra na oliheň z produkce Netflixu a stal se světovým fenoménem. Diváky si získal jedinečným konceptem s temnými, až brutálními prvky. Snímek mapuje cestu lidí, kteří se ocitli ve složité sociální situaci a nezbývá jim nic jiného než pro lákavou finanční odměnu nasadit vlastní život a zúčastnit se soutěže. „Zatímco Hollywood likviduje jedno dílo za druhým nesmyslnou politickou a genderovou korektností, Korea nabízí lidem přesně to, po čem touží,“ komentuje seriál na platformě Česko-Slovenská filmová databáze uživatel Eliott.
Hladká bledá pleť
Nejen kinematografie a hudba, ale také kosmetika stojí za úspěchem korejské kultury. Zasloužila si proto vlastní název k-beauty, tedy korejská krása. Korejky přistupují k péči o pleť zcela odlišně než ženy v Evropě. Evropanky kladou důraz především na dekorativní kosmetiku, díky které chtějí nedostatky pleti zakrýt.
K-beauty však staví na takové péči, která nebude muset zakrývat žádné nedostatky. „Péče o tělo a vzhled má v Koreji dlouhou historii. Klasickou reprezentací korejské krásy je bezchybně hladká bledá pleť, kterou se pyšní právě korejské pěvecké hvězdy. Receptem na korejskou krásu je proto podle mnohých tamní kosmetika. Zakládá se na prevenci, hydrataci a důkladné péči o celý obličej. Korejky i Korejci mají na kosmetiku velmi náročné požadavky. Chtějí mít krásnou pleť, která bude vypadat zdravě a mladě za každých okolností. A to má za následek fakt, že je korejský kosmetický průmysl napřed před ostatními světovými velmocemi,“ líčí deníku Metro Homolová.
Kimchi, nebo tofu?
V neposlední řadě nesmí chybět gastronomie, která si v tuzemsku také hledá cestu, jak by mohla prorazit. „Zatímco vietnamskými a čínskými bistry se to v Česku jen hemží, korejská kuchyně si zde své místo teprve získává. I přesto se dá říci, že si mohou Češi na korejském gastru pochutnat v každém větším městě. Kuchyně pracuje se surovinami, jako je tofu, rýže, ryby, kořenová zelenina nebo hovězí maso. Oblíbenou pochoutkou, jež se dostává na menu českých podniků, je například tradiční korejské kimchi. Jde o salát připravený z fermentované zeleniny, na kterém si pochutnávají mimo jiné milovníci všeho pikantního,“ uzavírá pro Metro Homolová.
Narůstá zájem o studium korejštiny
|