Když dceři bylo pět let, začal jsem ji učit základům finanční gramotnosti. V tomto věku se dětem však celkem obtížně vysvětluje, co je to úrok. A že vaše úspory může požírat inflace. Nebo že někdy je dobré si půjčit, a někdy naopak ne. A hlavně – na co si půjčit? Kdy a od koho? Jak hospodařit s penězi? A odkud se peníze vlastně berou? Proto jsem napsal pohádku o financích. Dceři se pohádka líbila a chtěla další. A tak jsem se dal do psaní. Přidával jsem další kapitoly a popisoval formou pohádek další a další finanční dovednosti,“ komentuje zrod knihy autor Zdeněk Svoboda.
Vzpomíná si, že dcera po letech vzala knihu do školy a předčítala si ji s kamarádkami. „Těm se to údajně líbilo. A pak mi dcera v devíti letech řekla: Tatínku, to si nemůžeme nechat pro sebe. Tak vznikly Finanční pohádky,“ dodává Svoboda. V rozhovoru pro deník Metro vysvětlil, pro koho je kniha určená, jakým způsobem předává osvětu o finanční gramotnosti a proč je tento fenomén tak důležitý už v dětském světě.
Proč je podle vás finanční vzdělávání pro děti důležité?
Je prokázáno, že 80 procent návyků, postojů a dovedností o financích si děti osvojují ve své rodině. A pokud v jejich rodině jsou tyto věci špatně nastavené, děti to přebírají. A je velký předpoklad, že budou mít problémy s penězi taky.
Nepatří tedy kniha nejdříve do rukou rodičů?
Dlouze jsem nad tím přemýšlel. Cílem je ale zaujmout děti a následně skrze ně vtáhnout rodiče. Ratolesti se ptají a rodiče odpovídají, zjišťují si a přemýšlí.
Jakým způsobem kniha předává osvětu o finanční gramotnosti?
V knížce jsou napínavé, ale i humorné příběhy. Ty prožívají zvířátka během řešení nesnadných úkolů. Jde o osm pohádek, které na sebe navzájem navazují a tvoří ucelený příběh. Děti se v knížce dozvědí, jak nakládat s kapesným, co je to reklama, od koho si opravdu nepůjčovat, co je to úvěr, inflace a třeba odkud se vlastně berou peníze.
Jak staré děti by knihu mohly vzít do ruky?
Knížka je určená dětem od pěti do 13 let. Dítě ji v pěti letech vnímá spíš jako pohádku. Od šesti let je již schopno vnímat i finanční náležitosti. Ale podle ohlasů, které dostávám od čtenářů, ji se zaujetím čtou i dospěláci. Pro mě je největší radostí, pokud ji čtou rodiče s dětmi společně. To se potom rozproudí diskuse o financích v samotné rodině. Děti mají spoustu otázek.
Je vůbec správné děti „zatěžovat“ tématem peníze v tak raném věku?
Dle mého názoru je naopak důležité téma finanční gramotnosti s dětmi řešit od tak útlého věku. Celou knihu jsem psal tak, aby se snoubily emoce, zážitek, prožitek. To je totiž pro malé děti nejdůležitější. Aby knížku třeba četly s rodiči. Nebo s dědečkem a babičkou. Prožijí společné emoce, společné zážitky, povídají si spolu o financích. Děti si díky tomu utřídí své první postoje k financím.
Komu byste knihu doporučil?
Určitě žákům na prvním stupni základních škol. Finanční gramotnost se v Česku učí až na druhém stupni, což je za mě velmi pozdě. A to ještě tak „matematicky“. Děti se maximálně naučí, co je to úrok, RPSN a o kolik přeplatí půjčku. Ze své dlouholeté praxe vím, že rozhodují emoce, proces rozhodování, disciplína, a hlavně vytvořený postoj. A tyto věci se vytvářejí již v raném dětství. Obrovská mezera je právě v období prvního stupně, tedy mezi šestým až desátým rokem.
Myslíte si, že vaše kniha děti v budoucím světě financí ovlivní?
Ano. Ale také záleží na učitelích, a hlavně rodičích. Knížku vnímám jako skvělého průvodce a vstupenku do diskuse o financích v rodinách. Podle mě by má kniha měla být v každé dětské knihovně.
V knize máte také ilustrace, které tvořily děti ze základní školy. Jak vás to napadlo?
Po celou dobu, kdy jsem psal tuto knížku jsem přemýšlel nad tím, aby kniha měla emoce. A tak se mi v hlavě zrodila myšlenka. Knížku pro děti by mohly ilustrovat samotné děti. Chtěl jsem jim dát příležitost a zviditelnit jejich talent. Ilustrace do knihy jsem zadal dětem ze ZŠ Aloisina výšina Liberec.