„Opět jsme svědky rozevírajících se nůžek mezi zákaznickými komunitami. I dlouhodobě loajální zákazníci jednoho e-shopu začínají mít zcela odlišné požadavky. Menší skupina nepřestane vyvíjet tlak na maximální kvalitu, spolehlivost a servis. Ta druhá bude začínat výhradně od ceny. Během velice krátké doby se v podstatě zcela obrátil mnoho let trvající trend a e-commerce teď čeká celá řada nových, opravdu zajímavých výzev,“ zmiňuje David Filippov, obchodní ředitel platební služby Skip Pay, fintech skupiny ČSOB.
Cena už hraje hlavní roli
Zhruba čtvrtina dotazovaných v aktuálním průzkumu označila cenu zboží jako nejdůležitější spolu s cenou dopravy a ta tak těsně po delší době těsně předstihla spolehlivost e-shopu.
Dejte si pozor
|
Přestože jsou Češi z podstaty velice loajální zákazníci a stojí o možnost nakupovat na vybraných e-shopech pravidelně, právě cena se stala důvodem, proč v posledních měsících partnery mění. Dokonce 64 procent lidí přiznalo, že za poslední půlrok přestalo nakupovat na některém z oblíbených e-shopů. Čtvrtina pak uvedla, že na většině e-shopů, kde nakupují nyní, v minulosti nenakupovala.
Navíc Češi zjišťují, že při porovnávání cen včetně zahraničních marketplaců vycházejí domácí e-shopy často jako příliš drahé.
„Zákaznické emoce se pak prolínají i do vnímání obchodníků a nespokojenost s cenou se stala skokanem roku v kategorii negativní reputace. Roste tak význam kvality služeb – právě tou může český obchodník konkurovat tomu zahraničnímu a mít navrch,“ dodává Filippov.
Móda láká nejvíce
Ani turbulence na zákaznické straně neodrazují mnoho nových podnikatelů rozjet svůj e-shop a čerstvá čísla společnosti Upgates ukazují, že devět z deseti těchto počinů přežije první rok na trhu.
Inspirace
|
„Přestože aktuální situace s sebou nese řadu výzev, český e-commerce ukazuje potenciál a poskytuje podnikatelům nové možnosti realizovat jejich obchodní nápady. Trendy v oblasti e-shopů ukazují, že je stále mnoho příležitostí pro rozvoj a úspěch na trhu,“ uvádí Martin Pech, obchodní ředitel Upgates.
První místo si ze všech nově založených e-shopů drží kategorie oděvů a módních doplňků, spadá do ní každý čtvrtý nováček na poli e-commerce. Druhé místo patří odvětví domácnosti. Nejrychleji rostoucím segmentem jsou letos e-shopy zaměřené na prodej zboží s HHC či CBD a kratomem. Počet nových e-shopů se v této kategorii více než ztrojnásobil. Na druhé straně velmi zpomalil růst elektroniky.