Obavy ze vznícení autobaterií vedly například v Německu k tomu, že je tu zakázané parkovat s bateriovými auty v podzemních garážích. Události spojené s ohněm a dobíjecími vozítky všeho druhu u nás ukazují, že nás momentálně ohrožují spíše elektrokola a elektrokoloběžky dobíjené v domácích podmínkách. „Počty požárů v souvislosti s bateriemi narůstají. Pokud se podíváme na počty požárů zařízení s elektropohonem, v loňském roce jsme řešili 21 případů, za prvních sedm měsíců letošního roku bylo takových požárů 46,“ upozorňuje Martina Götzová, mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR.
V případě elektrovozů i dalších pohybovadel na baterie se jako výhoda zdůrazňuje, že se používají přes den a dobíjet je lze přes noc doma či v garáži. „Určitě je lepší nabíjet takové zařízení v době, kdy jste vzhůru a v případě, že se schyluje k poruše baterie či jejímu vznícení, můžete rychle reagovat,“ upozornil nedávno mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.
Nebezpečí domácího dobíjení v létě spočívá i v tom, že v bytě, kde je i v noci třeba 25 stupňů Celsia, se baterie zahřívá nejen nabíjecím procesem, ale může se i přehřívat teplem v interiéru. „Častými chybami při dobíjení baterií je ponechání nabíjeného zařízení bez dozoru, ponechání zařízení v nabíječce, i když už je kapacita baterie nabitá, nabíjení za nevhodných podmínek, nabíjení baterie v bytových prostorech, kde je v okolí množství hořlavých materiálů,“ zdůrazňuje Martina Götzová.
Hasiči doporučují při pořízení vozidla na elektropohon důkladně přečíst návod výrobce. „Selský rozum“, tedy že se to u moderních zařízení jen zapojí do zásuvky a víc se starat nemusím, už nestačí. Nehledě na nákup například náhradní baterie v necertifikovaných obchodech či na tržišti, to je risk.
Odpor vůči elektromobilitě rodí fámy a mýty
|