metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / -1 °C

Pátek 8. prosince 2023. Svátek má Květoslava

Další 2 fotografie v galerii
Požár od elektrokoloběžky v domě v pražské Libni | foto: HZS

Žijeme v éře elektropožárů. Lidé dělají chyby hlavně při nabíjení. Hasiči varují: Čtěte návody!

  5:36
Stal se z něho nejen strašák, ale také předmět nekončících dezinformací. Řeč je o ohni, který vznikne z nejrůznějších elektrických zařízení, přístrojů a v současnosti i z dopravních prostředků, jejichž pohon obstarávají baterie. Což se momentálně týká hlavně elektrokoloběžek, elektrokol a bateriových automobilů, včetně hybridů.

Obavy ze vznícení autobaterií vedly například v Německu k tomu, že je tu zakázané parkovat s bateriovými auty v podzemních garážích. Události spojené s ohněm a dobíjecími vozítky všeho druhu u nás ukazují, že nás momentálně ohrožují spíše elektrokola a elektrokoloběžky dobíjené v domácích podmínkách. „Počty požárů v souvislosti s bateriemi narůstají. Pokud se podíváme na počty požárů zařízení s elektropohonem, v loňském roce jsme řešili 21 případů, za prvních sedm měsíců letošního roku bylo takových požárů 46,“ upozorňuje Martina Götzová, mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR.

V případě elektrovozů i dalších pohybovadel na baterie se jako výhoda zdůrazňuje, že se používají přes den a dobíjet je lze přes noc doma či v garáži. „Určitě je lepší nabíjet takové zařízení v době, kdy jste vzhůru a v případě, že se schyluje k poruše baterie či jejímu vznícení, můžete rychle reagovat,“ upozornil nedávno mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

Nebezpečí domácího dobíjení v létě spočívá i v tom, že v bytě, kde je i v noci třeba 25 stupňů Celsia, se baterie zahřívá nejen nabíjecím procesem, ale může se i přehřívat teplem v interiéru. „Častými chybami při dobíjení baterií je ponechání nabíjeného zařízení bez dozoru, ponechání zařízení v nabíječce, i když už je kapacita baterie nabitá, nabíjení za nevhodných podmínek, nabíjení baterie v bytových prostorech, kde je v okolí množství hořlavých materiálů,“ zdůrazňuje Martina Götzová.

Hasiči doporučují při pořízení vozidla na elektropohon důkladně přečíst návod výrobce. „Selský rozum“, tedy že se to u moderních zařízení jen zapojí do zásuvky a víc se starat nemusím, už nestačí. Nehledě na nákup například náhradní baterie v necertifikovaných obchodech či na tržišti, to je risk.

Odpor vůči elektromobilitě rodí fámy a mýty

  • Požár nákladní lodi s elektrovozy byl původně prezentován jako vznícení baterií. Ukázalo se, že na lodi hořelo úplně jinde.
  • Nebezpečí vznícení je desetkrát nižší než u spalovacího motoru. Na druhou stranu požár elektrovozu při havárii je šestkrát vyšší než u „klasiky“.
  • Něco málo přes devět tisíc požárů evidují statistiky Hasičského záchranného sboru ČR v prvním pololetí. Přírodních požárů bylo 4088. Požárů objektů, zařízení, dopravních a pracovních prostředků evidují hasiči 2010.

Komentáře

Hlavní zprávy

Nacvičování sletové skladby s sebou nese i práci na sobě samé, říká Machů

vydáno 8. prosince 2023  5:00

Cvičit v Sokole začala nyní 30letá Kateřina Machů ve svých přibližně deseti letech. V současnosti je pro ni ale komunita České obce sokolské jako druhá...  celý článek

Zpěv, fazole a LSD. Rozervané srdce Jima Morrisona dobilo nad Seinou

vydáno 7. prosince 2023  15:07

Jim Morrison by oslavil 80 let. Byl vtělením báječného doktora Jekylla, kterého flaška whisky měnila v odpudivého pana Hyda.  celý článek

Frajeři ze Slovenska učí radnice „kecat“ s místními. Pomůže i asistent Charlie

vydáno 7. prosince 2023  10:00

Po úspěšných českých projektech typu Avast či Rohlík se podobně perspektivní startup objevil i u sousedů. Aplikace má být k dispozici uživatelům...  celý článek

První ročník Eco Rally Praha byl náročný, ale vydařený

vydáno 7. prosince 2023  7:56

S rozvojem elektromobility, růstem počtu elektrických aut a rozšiřující se dobíjecí infrastrukturou se objevují i podpůrné sportovní a závodní aktivity....  celý článek