metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Elektrokola. Prodejci mají plné sklady. Je ideální čas na pořízení nového „parťáka“

  13:05
Češi berou elektrokola útokem, ale bojí se pádů.
Na elektrokole se dá jet s rozumem kdekoli. | foto: Profimedia.czProfimedia.cz

Cyklistice se v Česku věnuje zhruba tři miliony lidí a letos tohle číslo možná ještě poroste. Tak třeba o víkendu, kdy má být konečně pěkné počasí, vyrazí jistě mnoho lidí na kolo. Vždyť po celé zemi je na 40 tisíc silničních cyklotras. Kdo nemá na čem, nebo by chtěl už ojetý stroj vyměnit za nový, neměl by váhat.

„Situace známá zákazníkům z dob covidu, kdy kola nebyla, už je pryč. Nyní jsou zásoby naopak veliké. Obchodníkům dorazila objednaná kola, na která čekali dlouho kvůli potížím s výrobou způsobeným právě covidem. Ideální čas na nákup kola je tím pádem teď, protože takový výběr tu dlouho nebyl,“ říká zakladatel a výkonný ředitel vyhledávače kol Outfindo.cz Jan Matějů.

Podle něj je v poslední době výrazně vyšší zájem o elektrokola. „Poptávka po nich tvoří až třicet procent zájmu, který vidíme. V některých segmentech dokonce už elektrokola začínají válcovat ta normální. Například v segmentu kol pro přemisťování po městě a stezkách, tedy městská a trekingová elektrokola,“ líčí Matějů. Zatímco průměrná cena klasického bicyklu se pohybuje okolo třiceti tisíc korun, u elektrokol se začíná na dvojnásobku.

Vyšší prodeje elektrokol potvrzuje pro Metro i obchodní zástupce firmy KTM Tomáš Krč: „Loni na jaře jsme čelili nedostatku materiálu pro výrobu elektrokol, tato situace se začala lepšit od srpna, kdy jela naše výroba na sto dvacet procent. Posílili jsme prodej celoodpružených a hardtail elektrokol, kde se ve specifikacích rozšířil nový smart systém od firmy Bosch.“

Dopravní prostředek s pohonem je však pro mnohé Čechy v některých směrech také trochu strašák. Srážka s autem a pád v terénu jsou dva největší. Jezdit mezi auty se bojí více než třetina lidí.

Jako dopravní prostředek pro ty, kteří by jinak již na kolo nesedli kvůli kondici nebo zdravotnímu stavu, vnímá elektrokolo 80 procent dotázaných v průzkumu agentury Median pro Bosch eBike Systems. Většina Čechů si myslí, že elektrokolo lidem umožňuje ujet v omezeném čase větší vzdálenost. Velké procento je ale přesvědčeno, že jsou moc drahá.

Děti. Kolo jako kamarád

  • Dětská cyklistika zažívá boom. Rozšiřují se možnosti, zlepšuje se výbava, a především roste zájem samotných dětí. Pohyb by měl být součástí života dětí a celé rodiny, pravidelná pohybová aktivita udržuje v dobrém zdravotním i duševním stavu. Bez správné motivace ale potomky sport nebaví. Co dělat, když děti chtějí sedět u tabletu či mobilu a ztrácí o sport zájem?
  • „Doporučoval bych pestrý, pravidelný pobyt venku. Žádné pídě asi nenalákáte na procházku s rodičem, ale pokud s sebou vezmete kolo, určitě bude společný pobyt radostnější. Kolo je kamarád, vítaná změna. V parku na louce snadno připravíte pro své ratolesti dovednostní soutěže na kole, například slalom mezi šiškami či závody k nejbližšímu stromu,“ líčí ředitel seriálu Kolo pro život Tomáš Pravenec.
  • Podle sportovní instruktorky dětí a studentky Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy Andrey Duchoňové je jízda na kole pro děti zdravý sport i rozptýlení. „Do přibližně dvou a půl let je ideální odrážedlo, kde se dítě naučí držet rovnováhu a ovládat řídítka, zhruba od tří let tedy mohou přesedlat na kolo,“ zmiňuje Duchoňová a dodává: „Nicméně pozor, příliš ambiciózní rodiče nereflektující schopnosti svých ratolestí mohou kolo dítěti znechutit, děti ze sportu musí mít radost a těšit se.“
  • Roman Blažek se před několika lety dokonce rozhodl vytvořit speciální značku zaměřující se pouze na dětský sportovní sortiment. Ví tak velmi dobře, jak by měli rodiče vybírat kolo pro své děti. „Nejčastější chyba je špatná výška sedla, další věc je dlouhý představec, kvůli kterému je dítě příliš natažené. Někteří výrobci dělají rámy velmi dlouhé, protože pouze zmenšili dospělé kolo, aniž by vzali v potaz poměr tělesných proporcí dítěte. Dále pak šířka řídítek, měla by být na šířku ramen plus pět až deset centimetrů. S širšími řídítky malý jezdec ztrácí stabilitu a hůře zatáčí. Když jsou ruce moc u sebe, nemá dostatečný prostor k dýchání,“ zmiňuje zástupce značky Beany Blažek.
Autor: Pavel Urban Metro.cz

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek