metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Nepořádek, díry, auta a lampy. Co všechno hlásí lidé v městských aplikacích?

  17:54
V jihomoravské Kuřimi se množí problémy na dětských hřištích, v Liberci místní dráždí hlavně autovraky.
Šikovné a užitečné aplikace. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Děravá silnice, nefunkční lampa veřejného osvětlení nebo černá skládka klidně uprostřed bytové zástavby. To jsou některé z celé řady potíží, které lidé napříč republikou vkládají do místních aplikací pro hlášení závad. Tedy pokud podobnou možnost jejich město nabízí. Princip je vždy stejný. Problém stačí vyfotit a vložit do aplikace. Systém hlášení pošle na to správné místo. Poté ho buď radnice či instituce vyřeší, nebo vám do několika dnů přijde odpověď, kdo a jak se problémem zabývá.

Nový software v Hradci
Nejčastěji lidé podle zástupců jednotlivých metropolí prostřednictvím aplikací upozorňují na problémy spojené se špatným stavem chodníků a komunikací, parkováním nebo nepořádkem. Hlášení se však často vztahují i k městskému mobiliáři či zvířatům.

Nový software pro hlášení závad spustil přednedávnem například Hradec Králové. „Pro nás je aplikace důležitá zejména z toho důvodu, že budeme mít zpětnou vazbu od našich občanů přímo z terénu, kdy budou hlásit drobné závady či zasílat upozornění na nedostatky,“ popisuje Pavel Vrbický, náměstek primátorky Hradce Králové, který má na starost IT a digitalizaci.

Delší zkušenost s aplikací mají například v Liberci. „Od roku 2019 jsme prostřednictvím aplikace zaznamenali téměř šestnáct tisíc podnětů. V minulém roce se pak jednalo o 3793 záznamů,“ přibližuje mluvčí libereckého magistrátu Jana Kodymová.

Liberečané přitom podle statistik nejčastěji upozorňovali na problémy spojené s komunikacemi, odpady, zelení či autovraky. Necelých tři a půl tisíce podnětů pak podali prostřednictvím aplikace v loňském roce obyvatelé a návštěvníci Olomouce. Přes tisícovku záznamů registrovaly i Pardubice. V případě obou měst bylo nejčastějším důvodem hlášení upozorňování na odpadky nebo černé skládky a špatný stav chodníků, silnic nebo zeleně.

Apky mají i menší města
V minulosti byli při nahlašování závad občané obvykle odkázáni na osobní návštěvy úřadů či telefonické hovory. S nástupem nových technologií se možnosti v daném směru výrazně rozšířily. V drtivé míře disponují digitálními komunikačními kanály, přes které občané své podněty podávají, nejen velká, ale nezřídka i menší česká města. Namísto klasických webových formulářů se přitom stále výrazněji uplatňují mobilní aplikace. Přibližně 35 hlášení měsíčně například registrují v Kuřimi v Jihomoravském kraji.

„Nejčastěji jde o závady na dopravním značení, poškozené nebo nefunkční veřejné osvětlení, zničené odpadkové koše, černé skládky, problémy na dětském hřišti nebo autovraky. V zimním období registrujeme ve větší míře upozornění na špatnou schůdnost chodníků a problémy na komunikacích,“ popisuje vedoucí oddělení informačních technologií města Kuřim Radek Jízdný.

V západočeském Sokolově je aplikace pro hlášení závad přímou součástí geoinformačního portálu obce. Jde o rozšířenou variantu, která pomáhá úřadu efektivněji řešit podněty občanů. Průměrně zde obyvatelé podají čtyři až osm hlášení měsíčně. „Nejčastěji se jedná o podněty na špatné parkování,“ doplňuje Michal Švarc, tiskový mluvčí města Sokolov.

Běžné kategorie, do kterých lze hlášení občanů řadit, doplňují ve velké míře také ta, jež jsou spojená se zvířaty. Lidé často upozorňují na hnízda hmyzu, hlodavců či ptáků nebo nahlašují uhynulé jedince na veřejných prostranstvích. Hojně se objevují rovněž stížnosti na nedostatek sáčků na psí exkrementy. Další velmi běžnou kategorií jsou problémy spojené s městským mobiliářem. Nejčastěji jde o poškozené lavičky.

Most mezi starosty a občany?
Kromě toho, že aplikace na hlášení závad pomáhají úřadům účelněji řídit a plánovat městské služby a údržbu, jsou rovněž užitečným způsobem, jak zapojit občany do dění v obci a umožnit jim hrát aktivní roli ve zlepšování jejich okolí.

„Pro občany je důležité, aby byla aplikace uživatelsky přívětivá a hlášení závad probíhalo intuitivně. Samozřejmostí je dnes i fungující geolokace či možnost snadno vkládat fotografie přímo z terénu,“ uvádí Drahomíra Zedníčková, výkonná ředitelka společnosti TopGis. Tato firma nedávno aktualizovala mobilní aplikaci pro hlášení závad, kterou poskytuje desítkám českých obcí. Pro úspěšné začlenění aplikace do přirozeného chodu města nebo vesnice je podle Zedníčkové důležité, aby se úředníci podněty obyvatel opravdu svědomitě a aktivně zabývali. „Občan by měl mít možnost v reálném čase vidět, v jaké fázi řešení se jeho podnět nachází. Ze stran samospráv je nutné též myslet na to, že v rámci fungování aplikací často pracují s osobními údaji uživatelů. Je tedy nutné dbát také na povinnosti spojené s GDPR,“ doplňuje Zedníčková.

I Praha má svou aplikaci na hlášení problémů. Provozuje ji městská firma Operátor ICT a jmenuje se Zmente.to. Nejčastěji hlášené problémy se zde týkají veřejné dopravy, silnic a chodníků, zeleně či osvětlení ulic.

Nefunguje? Změňte.to

  • Portál Pražana není jedinou formou, skrze kterou pražský magistrát digitalizuje. Vsází také na aplikaci Změňte.to.
  • Aplikace má řadu příznivců. V minulosti se však na deník Metro obrátili i čtenáři, kterým nahlášení nepomohlo. „Letos měli i výpadek. Když jsem chtěl dotaz odeslat, objevila se hláška: Chyba Request failed with status code 400,“ popisuje Petr Žižka.
  • Od roku 2017, kdy došlo ke spuštění pražské aplikace, lidé poslali desítky tisíc podnětů. Nejčastěji obyvatelé řeší dopravní záležitosti. Mezi příspěvky se ale pravidelně nachází i celá řada kuriozit. Lidé upozorňují na odhozené jídlo na chodnících, podprsenky na stromě nebo prezervativy válející se na chodnících před jejich domem.
  • Evergreenem jsou kontejnery a koše. Řada Pražanů stále trpí představou, že jsou přeplněné koše či poházené odpadky v okolí bydliště neměnnou záležitostí, se kterou nemohou nic udělat. Opak je ale pravdou. V případě, že jde o nepořádek u klasických popelnic či kontejnerů na tříděný odpad, bývá doporučováno apelovat na městskou část či třeba domovníka, aby objednal větší nádobu nebo častější svoz. Podobně to funguje i u klasických košů, které občas přetékají. S častějším odvozem odpadků se mohou Pražané obracet na konkrétní správce, tedy kromě magistrátu a Technické správy komunikací i na městské části či dopravní podnik.
Autor:

Hlavní zprávy

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek