metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Suchej únor známe, chuť pít je ale silnější. Dokazují to i obraty prodejců lihovin

  5:08
Válka, práce, děti zlobí, drahá elektřina, politika. Jedenáct procent lidí zahání tyto chmury alkoholem. Kampaň nekampaň.
Odolat v únoru nezvládlo v Česku 87 dospělých. | foto: MAFRA

Vyzkoušejte si statistiku. Odpočítejte si na ulici náhodně deset dospělých lidí. Pokud to jsou Češi nebo lidé dlouho žijící u nás, ten desátý z nich je rizikový pijan.

Alkoholu se v únoru prodávalo víc
Zkusit nepít ani kapku je pro mnohé problém, i když je únor, již tradičně vyhlašovaný jako Suchej únor, o tři dny kratší než leden před ním a březen po něm. Alkoholové potěšení si během osmadvaceti dní letos odpustilo podle dostupných údajů třináct procent lidí, kterým zákon povoluje alkoholovou konzumaci.

Neznamená to však, že stejná část populace u nepití také zůstane. Stejně tak to neznamená, že „hubu suší“ i obchodníci. Letos dokonce zaznamenaly obchody a restaurace vyšší obrat. Dokazuje to třeba anketa mezi obchodníky a velkými řetězci. „Řetězec Billa v únoru prodal více piva, vína, sektů i lihovin než loni touto dobou,“ říká mluvčí Billy Dana Bratánková.

Vyšší zájem o alkohol měli v únoru proti minulému roku i zákazníci Penny Marketu. „V případě vína a lihovin byl nárůst dvacetiprocentní,“ vypočítává mluvčí řetězce Tomáš Kubík.

„V souvislosti s akcí Suchej únor jsme u prodejů alkoholu nezaznamenali žádné významné výkyvy,“ uvedl mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Nepití přináší aktivním „sušičům“ řadu benefitů

Když si nedáte denně v hospodě pět levnějších piv po čtyřiceti korunách jako obvykle, ušetříte v únoru 5600 korun.

  • Pětatřicet procent účastníků Suchýho února zaznamenalo pokles osobní hmotnosti.
  • Necelá polovina kuřáků, kteří se zapojili do letošního Suchýho února, omezila kouření .
  • Finanční benefit v ušetřených penězích zaznamenalo s povděkem téměř šedesát procent lidí zapojených do únorového abstinování.
  • Až 86 procent těch, kteří vydrželi měsíc nepít, to považuje za osobní výhru. NIELSEN

Milion je nepřekročitelná hranice? Možná ne
To, co organizátoři Suchýho února evidují, to je v podstatě neměnící se počet těch, kteří v tomto období abstinují. Oněch třináct procent nepijanů v únoru je přibližně 900 tisíc osob. Stejné množství lidí se ke kampani aktivně přihlásilo i v loňském roce. V předcházejících sezonách únorového abstinování byly počty aktivních účastníků výrazně nižší. Předloni nepilo deset procent a například v prvním ročníku v roce 2013 jen dvě procenta.

Stoupající účast vyplývá také z toho, že o Suchým únoru teď už ví téměř pětaosmdesát procent Čechů, propagace je rok od roku výraznější a zasahuje stále víc lidí. „Vzhledem k tomu, jak vysoké je povědomí o kampani i míra sympatií ze strany české veřejnosti, potenciál růstu zde ještě je,“ komentuje skeptické úvahy, že víc než devět set tisíc lidí se už do nepití nezapojí, Hana Friedlaenderová z výzkumné agentury Nielsen.

Alkoholici nás stojí téměř šedesát miliard ročně
Pokud hledají ministři úspory ve státním rozpočtu, daly by se najít také v této oblasti. I když je alkohol vysoce zdaněný a přináší včetně DPH do erární pokladny značné příjmy, na druhé straně stát vydává značné prostředky i na léčbu spojenou právě s konzumací.

„Ročně se pohybují náklady spojené s léčbou kolem 56 miliard korun,“ připomíná ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek