Zajímají se. O co? Jak ochránit své peníze, aby z nich drahota neužírala stále větší krajíc. K tomu dospěl průzkum mezi drobnými střadateli v České republice.
Zájem stoupl o stovky procent
Průzkum tentokrát nevsadil na přímé dotazování mezi respondenty, ale svěřil pátrání aplikaci, která zkoumala četnost výskytu klíčových slov. Těch bylo třináct set. „V meziročním srovnání se nyní Češi o investice všeho druhu zajímají o více než sedmdesát procent víc, než v roce 2021,“ upozorňuje David Trojan z WebMedea services. Že mezi lidmi sílí obava o vlastní peníze, dokazuje také další zajímavé zjištění. A to, že meziročně (leden 2020 a leden 2022) je skok ještě vyšší. O více než dvě stě procent.
Zlato vede, ale má své mouchy
Pro Čechy je stále nejzajímavějším uložením peněz zlato, případně stříbro. Do nejdražšího kovu podle četnosti hledání ve vyhledávačích ho vypsalo více než pětapadesát procent zájemců o investování. Spolu se stříbrem představují tyto dvě komodity dvě třetiny nejžádanějších investic, byť často jen v rovině úvah.
Při uložení peněz je dobré, aby investor vzal v úvahu, kolik je mu let. Chce-li si užít ovoce svých investic v řádu let, a ne desetiletí, nevyplatí se nakupovat právě zlato. Při pohledu na jeho zhodnocení upoutá, že letos byste za ně utržili o šest set procent víc. Jenže investiční nákup byste museli realizovat už v roce 2002. Pokud si zájemce o blyštivý kov daruje takovou investici ke svým osmdesátým narozeninám, je diskutabilní, zda si v roce 2042 plodů náležitě užije. Proto je také dobré, aby například odolal naléhání investičního poradce, který mu bude tak výhodné zhodnocení vnucovat.
Příjem pro ty, kteří jsou líní přemýšlet?
Covidové uzavření do čtyř stěn naučilo lidi hledat i méně obvyklé investiční příležitosti. Vyrojilo se jich hodně. Popularita roste například u drobných investic do realitních fondů. Nemusíte kupovat byt za miliony, stačí poslat pár tisíc a čekat.
Investiční společnosti v oblasti takzvaného realitního crowdfundingu slibují relativně snadný výnos, a to až deset procent za deset let. „Nechoďte do práce a vydělávejte,“ hlásají některé slogany. Podobné společnosti spoléhají na pohodlnost. „Lidé chtějí investovat, ale nechtějí procházet detail každé investiční příležitosti,“ říká Jan večerka, zakladatel jedné z takových „autoinvestičních“ firem.