metro.cz

Chcete vychlazenou MHD? Deník Metro radí, jak předejít horkým chvilkám

  6:00
Jako v peci, či naopak v mrazáku. Tak čtenáři Metra v posledních dnech popisují prostředí v pražské hromadné dopravě. Teplotní pohodu si lze přitom dopředu částečně zajistit chytrým výběrem spojů či vhodnou komunikací s řidičem nebo průvodčím.
Tramvaj Škoda 15T | foto: Ropid

Tramvaje

Klimatizované tramvaje pozná cestující na první pohled, a to podle žluté čelní masky. A z boku tramvaje u každých dveří je umístěn piktogram klimatizace. V souladu se schválenými standardy by měla být klimatizace zapnuta, stejně jako u autobusů, při venkovních teplotách od 22 °C výše. Řidič může s ohledem na teplotu v interiéru zapnout klimatizaci i při nižší venkovní teplotě. Cestující ho rovněž může o tento úkon slušně požádat. V tuto chvíli disponuje dopravní podnik 127 klimatizovanými tramvajemi (druhá dodávka tramvají 15T – pozn. redakce). Klimatizaci hlídá především automat a řidič má jen omezené možnosti, jak do systému zasáhnout.

Autobusy
Dopravní podnik má v autobusové flotile 48,11 procenta plně klimatizovaných autobusů. Tyto vozy mají vždy na dveřích obrázek vločky v modrém čtverci. Zde už je to o něco komplikovanější, protože si cestující každoročně stěžují, že účinek chladících zařízení snižují otevřená okna. Nebo bývá naopak v zabedněném busu klimatizace vypnuta. „Dopravní podnik provádí namátkové kontroly autobusů s klimatizací z hlediska její funkčnosti a správného nastavení, zároveň je povinností řidiče nahlásit případnou závadu nejpozději při příjezdu autobusu do garáže,“ vysvětluje mluvčí dopravce Aneta Řehková. 

U příměstských autobusů je situace podobná. V případě, že máte na některé lince nepříjemnou zkušenost, je dobré kontaktovat přímo jednotlivého dopravce či organizátora dopravy Ropid.

Klimatizace ve vozech MHD

  • Obnova vozového parku autobusů dopravního podniku probíhá v rozsahu průměrně 100až 120 autobusů ročně, to je zhruba 10 % z celkového počtu.
  • Všechny nově pořízené autobusy jsou s klimatizací, naopak doplnění klimatizací do starších autobusů se v Praze neprovádí. Je to příliš drahé.
  • „Z podaných podnětů víme, že jsou cestující rozděleni na dva tábory. Z jedné strany je dopravní podnik pranýřován, že klimatizuje málo a cestujícím je horko. Z druhé strany se ozývají kritické hlasy, že cestujícím je ve vozech zima a obávají se nachlazení,“ říká mluvčí DPP Aneta Řehková.

Vlaky 
Příměstské vlakové spoje ve většině případů zajišťují moderní jednotky City Elefant. Tyto vlaky jsou klimatizací vybaveny vždy. Cestující nicméně na příměstských linkách trápí výkyvy teplot. Průvodčí je mohou měnit o zhruba dva stupně. Pokud se ve voze necítíte komfortně, je dobré na to upozornit průvodčího. „Teplota se sice nastavuje ručně, zároveň je ale automaticky regulována v závislosti na vnější teplotě prostřednictvím čidel. Tu může vlakový doprovod v mírném rozsahu upravit také během jízdy,“ uvedl pro Metro již dříve tiskový odbor Českých drah. 

Plánujte předem
Chladnou jízdu si lze také naplánovat předem. Například web mapa.pid.cz nabízí nejen aktuální polohy všech tramvají, autobusů, trolejbusů i přívozů, ale i informaci o tom, zda je daný spoj vybaven klimatizací. Ta je symbolizována opět klasickým piktogramem vločky. Podobně funguje i web projekt Mobilní tabla a další aplikace.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek