„Mějte s námi slitování a zapínejte v letních měsících klimatizaci po celou dobu jízdy. V drtivé většině případů bývá buď vypnuta, či zapnuta na minimální stupeň, a cestující pak stejně otevírají okénka,“ napsala nám před pár dny čtenářka Pavla Petrasová. Pojmenovala tak problém, se kterým každé léto s železnou pravidelností bojuje většina Pražanů. V hlavním městě je totiž klimatizovaná pouze zhruba třetina vozů tramvají a autobusů. Dopravní podnik se však podle jeho mluvčí Anety Řehkové snaží, aby byla teplota ve vozech vyvážená a vyhovovala všem.
„Pokud se zdá, že klimatizací vybavená tramvaj neklimatizuje, cestující by měl řidiče upozornit. Řidič musí mít podle předpisů dveře od kabiny zavřené, tudíž nedokáže za jízdy definovat, jaká teplota panuje v prostoru pro cestující. Pokud jej cestující upozorní na výkyvy teplot, musí provést kontrolu, případně nahlásit závadu na dispečink,“ vysvětluje pro Metro Řehková.
Vedro v MHD
|
Mnohem hůř jsou na tom některé autobusy, kde jsou kvůli umístěné klimatizace ve vozech uzamčena všechna okénka. Pokud tedy řidič klimatizaci správně nenastaví, cestující si okénkem nepomohou. V letošním roce také zamíchala kartami pandemie koronaviru. Podle stanoviska hygieniků je však klimatizaci v tramvajích a autobusech možné i nadále používat.
„V autobusech bude nastavena na maximální nasávání vnějšího vzduchu a aktivována bude vždy s platnými standardy kvality. Tedy při teplotách 22 stupňů Celsia a výše,“ dodává Řehková.
Rozpálenými ulicemi hlavního města si to denně sviští tramvaje typu 15T ForCity facelift se žlutými maskami. Ty mají mít klimatizaci ve vozech umístěnou a zapnutou vždy. Tuto informaci nelze nalézt v žádné oficiální mobilní aplikaci ani na webu. V jaké tramvaji by mohlo být chladněji, lze však nalézt na fanouškovském webu či Facebooku mobilnitabla.cz. Stačí sem jen zadat místo odjezdu a zobrazí se různé spoje. Některé budou mít u svého čísla i ikonu sněhové vločky značící klimatizaci. Součástí stránek je polohová mapa všech tramvají, ve které lze také odfiltrovat jen tramvaje s klimatizací.
První tramvaje 15T ForCity s klimatizací se v Praze objevily v srpnu 2015. Původně byly vozy dodávány s klimatizací pouze v prostoru pro řidiče. V části pro cestující byla dříve pouze ventilace, jež se ukázala jako nedostatečná. Na konci loňského roku se dopravní podnik zavázal instalovat klimatizace do 124 vozů dodaných před uvedeným datem.
Zástupci pražského organizátora dopravy Ropid se nechali v minulosti slyšet, že by podle aktuálních standardů mohli jednotliví dopravci liknavé řidiče nezapínající klimatizace pokutovat. Zda se tak skutečně děje, se však deníku Metro nepodařilo zjistit. Samostatnou kapitolou jsou také výkyvy teplot, které trápí cestující na příměstských vlakových linkách. Nezřídka se tu totiž stává, že bývá jeden z vagonů při nastupování rozehřátý letním sluncem na pekelných 40 stupňů, zatímco v jiném chladí naplno klimatizace. Většinou v takový moment podle tiskového odboru Českých drah stačí obrátit se na vlakový doprovod. Ten však může teplotu upravovat pouze o plus minus dva stupně.