metro.cz

Cestující si přestali v MHD sundávat batohy. Čtenáře Metra neohleduplnost štve

  13:19
„Solidaritu s Ukrajinou jsme projevili dostatečně, projevme ji i mezi sebou!“ Tak zní výzva čtenáře deníku Metro Petra Nováka z Prahy 2. Není zdaleka jediný, kdo v redakční poště volá po větší ohleduplnosti v MHD. Hlavním tématem dopisů od čtenářů jsou v poslední době hlavně nesundané ruksaky.
Na slušné chování v MHD „dohlíží“ i Bob a Bobek. | foto: DPP

„Lidé v přeplněné MHD nosí batohy na zádech a zraňují v obličeji sedící cestující. Částečně by to vyřešily velké etikety se zákazy vylepené v autobusech a tramvajích. Vyvěšené přepravní řády jsou psány drobným písmem a málokdo je čte,“ míní například čtenář z Prahy 6 Aleš Zuzaňák.

Batohy by měly podle přepravního řádu ideálně jít ze zad dolů už při vstupu do tramvaje, busu či vagonu metra. Nešvar cestujících, kteří si ať už vědomě či, nevědomky zapomenou sundat překážející zavazadlo ze zad, je roky táhnoucí se problém. Podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové stížnosti na toto téma přicházejí celkem pravidelně.

Smluvní přepravní podmínky přitom hovoří jasně. „Cestujícímu při přepravě v zájmu zajištění bezpečnosti jeho i ostatních osob není zejména dovoleno pohybovat se ve vozidle s batohem nebo jiným zavazadlem na zádech, kterým by případně mohl ohrozit bezpečnost osob a plynulost jejich pohybu ve vozidle nebo v přepravním prostoru. Jak cestovat se zavazadly, popisujeme i na našem webu,“ vysvětluje pro Metro Řehková.

Slušné chování se přitom dopravní podnik snažil v minulosti u cestujících vymoci hned několika kampaněmi. Jednou z nich byla například aplikace s názvem Bob a Bobek, králíci z klobouku v MHD. Ta vznikla v roce 2018 a maskoti výtvarníka Vladimíra Jiránka tehdy cílili spíše na mladší cestující. Její součástí byla klasická arkádová hra, takzvaná skákačka. Ještě o něco déle pak v MHD dopravce používá obrázky s Bobem a Bobkem. Jeden z nich se problematice batohů na zádech přímo věnuje. „Neohrožuj batohem na zádech bezpečnost ostatních cestujících,“ zní výchovné sdělení piktogramu.

Dopravní podnik ale problém s batohy nechtěl řešit pouze pasivně. Těsně před začátkem pandemie před dvěma lety totiž dopravce do MHD plánoval nasadit takzvané asistenty. Ti by vypomáhali při udržování kultury cestování. Pasažéry by například napomínali nejen za překážející batohy, ale také například za konzumaci jídla nebo za psy, kteří cestují bez náhubků.

„Na asistenty, kteří by nám vypomáhali, ale bohužel nejsou prostředky. Pokles příjmů dopravního podniku byl v období pandemie opravdu velký. Je to škoda. U některých cestujících se chování po pandemii zhoršilo,“ svěřil deníku Metro loni na podzim šéf pražských revizorů Pavel Kurka.

Pohádková kampaň

Skrz kreslené postavičky prosí o slušné chování i Sdružení dopravních podniků ČR. Kampaň Desatero skvělého cestujícího vznikla loni. Jejím cílem je pomocí humorných obrázků s pohádkovými motivy připomenout pravidla správného chování v MHD. „Omlouvám se za tohle zavazadlo, ale Káča mi na záda vyskočila sama a nejde sundat,“ kaje se před ostatními cestujícími v autobuse nakreslený čert. Autorem komiksového Desatera je ilustrátor, spisovatel a scenárista Vojtěch Jurík.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek