metro.cz

Větší foto
Petici proti stavbě lze podepsat i elektronicky na webu e-petice.cz. | foto: HRDLOŘEZSKÁ ZVONIČKA

Most nad mostem se obyvatelům Hrdlořez nelíbí, bojují proti němu peticí

  18:00
Nad přírodním parkem Smetanka v Praze 9 – Hrdlořezech se má už za pár let tyčit další železniční most. Ten zde má vzniknout nad nyní již existujícím dvojitým přemostěním oblíbeného rekreačního areálu v rámci modernizace traťového úseku mezi Libní a Malešicemi.

Stavba, respektive Správa železnic chce v dohledné době získat územní rozhodnutí a stavební povolení. Proti záměru se však již nyní bouří místní obyvatelé.

„Vznikla i petice, která má za několik týdnů již stovky podpisů. Chystaná stavba ve své navrhované megalomanské podobě způsobí nevratnou devastaci unikátního pražského přírodního parku, naruší stav tohoto cenného území a je v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny. Příroda přijde téměř o tři tisíce stromů a bude smýceno tři tisíce metrů čtverečních další zeleně. Navíc ale budou zcela vážně ohroženy i chráněné druhy zvířat a rostlin,“ uvádí autorka petice a místní obyvatelka Leona Hornová.

O novém přemostění, které se má tyčit do výšky až čtyř desítek metrů, se toho zatím moc neví. Místní jsou zmatení také z toho, proč chce Správa železnic most vůbec stavět. V původním záměru byl totiž jako hlavní důvod nutnosti výstavby uveden předpoklad nárůstu nákladní dopravy. To se v nových výpočtech změnilo.

„Ve zprávě, která vznikla pro akustickou studii, je uveden nárůst nákladní dopravy zanedbatelný a zmiňována je naopak doprava osobní,“ dodávají zástupci spolku Hrdlořezská zvonička, kteří se na deník Metro obrátili s tím, že pochybnosti budí také roky neměnný odhadovaný rozpočet přesahující podle petentů dvě miliardy korun. Podle zástupců Správy železnic je projekt ještě v plenkách. Na řadu otázek, které místní kladou, proto ještě nelze s jistotou odpovědět. Financování bude podle nich však řešeno v závěrečných stupních přípravy celého projektu. Výše rozpočtu však údajně rozhodně není neměnná.

„Souhrnný rozpočet podle nejnovější verze dokumentace pro územní rozhodnutí po zapracování připomínek dotčených orgánů činí necelé dvě a půl miliardy korun. Případné zvýšení se neodrazí v realizaci projektu, rozpočet je průběžně aktualizován dle platných cenových soustav,“ uvádějí zástupci Správy železnic. Stejně tak podle jejich mínění není pravda, že dojde k devastaci přírody v takovém rozsahu, jak uvádějí petenti. Správa se také v minulosti ohrazovala proti kritice faktu, že chce trať v budoucnu rozšířit o třetí kolej.

„Hlavní smysl nového úseku spočívá v tom, že je možné vůči sobě nekolizně provozovat vlaky z Prahy hlavního nádraží a Masarykova nádraží, do Prahy-Běchovic, Prahy-Holešovic a Prahy-Malešic. Tříkolejný úsek sám o sobě nejenže řeší jinak neřešitelnou nedostatečnou kapacitu stanice Praha-Libeň, kde se bez přesmyku ruší po směru a protisměrně jízdní cesty, ale zvyšuje samotnou kapacitu úseku Praha-Libeň – Praha-Malešice. Ten je dnes kompletně jednokolejný a výhledovému rozsahu nedostačující,“ vysvětluje Správa.

Komentáře

zpět na článek