Ekonomika se opět rozhýbala, mnoho Čechů zůstává na dovolenou přes léto v tuzemsku a bude tak přispívat domácím podnikatelům. Ostatně dvojciferný nárůst tržeb obchodníků v květnu oproti dubnu je dobré znamení, že se všechno pomalu, ale jistě rozjíždí.
Údaje Českého statistického úřadu také hovoří o tom, že největší nárůst zaznamenaly internetové obchody, jejichž reálné tržby se zvýšily o více než třetinu. „Pro ně byla koronavirová uzávěra ekonomiky jednoznačně vzpruhou, protože umožnily zákazníkům nakupovat bez toho, že by museli opustit pohodlí svého domova. Navíc v posledních letech tyto obchody expandovaly i do dříve téměř nedotčených segmentů trhu, a to se jim právě v době koronavirové jednoznačně vyplatilo,“ upozorňuje na zajímavý úkaz odborník na finanční trhy z Československé obchodní banky (ČSOB) Petr Dufek. Podle něj se dá očekávat další růst maloobchodních tržeb i v těchto měsících.
S hezkým počasím se pomalu plní i různé restaurace a pohostinství. V této oblasti se o dopadech během koronavirové pandemie hovořilo nejvíce. Kdo byl připraven technologicky, nemusel smutnit až tolik. „Majitelům restaurací pomohla digitalizace – jídlo si lidé objednávali on-line, restaurace o sobě dávaly vědět ve vyhledávačích i na sociálních sítích. Proto jsou na tom lépe podniky, které už před krizí používaly manažerské systémy, hlídaly si skladové hospodářství i marže,” všímá si Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous, která vyvíjí pokladní a manažerské systémy pro gastronomii.
Někteří podnikatelé se dočkali pomoci od státu, ale ta jim nemůže pokrýt velké ztráty. V poslední době tak s pomocnou rukou přispěchaly například také banky a další společnosti z finančního sektoru. ČSOB podpořila několik startupových firem. „V poslední době jsou úspěšné firmy, které využívají moderní technologie, digitalizaci a umělou inteligenci, zlepšují lidem život a usnadňují práci. Řada z těch, které vybrala porota do další vlny našeho programu, reaguje na situaci a přesun mnoha činností do digitálního prostředí,“ uvádí Zuzana Paulovics, lídr projektu Start it @ČSOB.
Například Komerční banka nabízí svým klientům zajímavou pomoc ve spojení se silnými společnostmi Alza.cz (s Expando), Webmium a Shoptet. Posledně jmenovaná firma umožní podnikatelům vytvoření vlastního e-shopu na míru. „Uplynulé měsíce ukázaly, že on-line prostředí je důležitým faktorem pro dobře fungující podnikání. Jsme proto rádi, že můžeme klientům usnadnit jejich přechod k on-line řešením a pomoci se jim tam zorientovat,“ zmiňuje Jan Kubálek, zodpovědný v Komerční bance za strategii pro Retailové klienty. Menším podnikatelům bude vyhovovat spíše řešení prodeje přes jejich web. Službu Paymium od společnosti Webmium lze implementovat včetně objednávkového a platebního systému bez nutnosti zakládat vlastní e-shop.
Menším podnikatelům chce pomoci i společnost Visa. Podle nedávné studie má jen necelá polovina drobných živnostníků dostatek financí jen na půl roku. Visa tak chce pomoci 50 milionům malých a středních podniků po celém světě, a to částkou ve výši 210 milionů dolarů po dobu následujících pěti let. Jedná se především o nákupy on-line a bezkontaktní platby, které stále ještě neumožňují zdaleka všichni obchodníci. Visa chce těmto firmám pomoci s digitalizací, aby u nich mohli zákazníci platit bezhotovostně. Visa ve spolupráci s Global Payments představila také aplikaci, se kterou lze prodávat na internetu bez nutnosti vlastnit e-shop. To by mohlo pomoci firmám, které registrují nižší obraty ve svých kamenných prodejnách. Aplikace easy2sell je velmi jednoduchá na ovládání. Stačí, když podnikatel produkt vyfotí, přidá popis a cenu a následně nabídku zveřejní na sociálních sítích. Odkazy lze zákazníkům posílat i přes emaily nebo SMS zprávy.
Mezinárodní banka HSBC myslí do budoucna i na životní prostředí. Společně s mnoha dalšími firmami z oblasti energetiky, financí a občanské společnosti se připojila ke Komisi pro energetický přechod a chce se zasadit o to, aby se finanční pomoc investovala do přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku s nulovými čistými emisemi. „Máme nyní možnost ve velkém financovat pokrok v oblasti environmentálních technologií a pokrýt velké počáteční náklady, které jsou potřeba, aby se z využívání obnovitelných zdrojů a nízkouhlíkových energií stal standard. Tím vybudujeme i odolnější světovou ekonomiku, protože nebudeme tolik vystaveni dopadům klimatické změny,“ domnívá se Daniel Klier, ředitel udržitelného financování v HSBC.