metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 21 °C

Pondělí, 16. září 2019. Svátek má Ludmila.

Živnostníci jsou věrni klasice, píší křídou na černou tabuli

4. září 2019  10:57
Ani nejmodernější komunikační prostředky 21. století a zázraky digitální techniky nevytlačily z ulic obyčejné způsoby, jak přilákat pozornost.

Muž v pokleku před antikvariátem vypisuje na černou „áčkovou“ tabuli nabídku nejnovějších přírůstků: Egypťan Sinuhet, Pinocchio, Sienkiewicz. „Píšu to každé ráno, chci, aby lidé věděli, co máme nového. Občas na to zareagují a koupí i to, co jsem na tabuli napsal,“ vysvětluje majitel obchůdku na královéhradeckém Malém náměstí. Obyčejnou křídu a černou plochu považuje za dobré lákadlo. Dřevěná tabule je podle něho i odolnější než nějaký elektronický panel.

Stačí pár vteřin

8

Jen tolik vteřin má podle odborníků na reklamu obchodník na to, aby upoutal pozornost zákazníka. Platí to především pro videoreklamy, kdy by měl během prvních osmi vteřin divák pochopit, o co se v „příběhu“ jedná.

12

Tolik minut smějí trvat reklamní spoty v jedné hodině televizního vysílání podle směrnice Rady EU.

Oblibu takové reklamy potvrzuje i slečna za pultem cukrárny a kavárny na pražském Smíchově. Na černém stojanu před prodejnou právě inzerují jednu z mnoha zmrzlin a kávy. „Poměrně často se stává, že sem kolemjdoucí zajdou právě kvůli tomu, jakou zmrzlinu jim tam napíšeme,“ říká obsluha.

„Primitivní“ způsob, jak přilákat pozornost, nezavrhuje ani Robert Němec, odborník na reklamu a marketing. Má dokonce osobní zkušenost ze studia na Yale, jedné z nejprestižnějších amerických univerzit. Byl překvapený, proč se při výuce nepoužívají moderní digitální tabule. „Vyučující vysvětlil, že nastavení by každý den trvalo deset minut, možná bych neměl ani kompatibilní software, spotřebovávalo by to elektřinu, vadilo by tomu sluníčko, někdo by to mohl taky rozbít,“ vzpomíná Němec. Křída je prý levná, rychlá a každý s ní umí pracovat.

Podobně je to s obyčejnými psacími tabulemi, které visí na každé hospodě nebo jako stojany lákají do obchodů. „Je to třetí nejdůležitější součást marketingového mixu. Jakákoli překážka vytrhuje člověka z chůze, nutí zpomalit a věnovat překážce pozornost,“ říká Robert Němec. Provozovatelé by však měli dodržovat základní pravidla. Aby například tyto stojany nepřekážely nevidomým, či nenarušovaly vzhled budov v památkových zónách.

Hmatatelné platí víc

  • Na reklamu si potřebujeme často i fyzicky sáhnout.
  • Physical evidence. Tak se v moderním marketingu říká tomu, když si chce zákazník ověřit, že to, co si našel na internetu, existuje i ve skutečnosti. 
  • Lidé mají tendenci více věřit tomu, co si mohou „ohmatat“, než nehmotným věcem. 
  • Nabídka jídel a pití na tabulích u hospod umožňuje i rychlou změnu v okamžiku, kdy nějaké jídlo dojde.

Zvláště důležité je to podle něho o dovolené, kdy má člověk dost času, má chuť se najíst a musí vybírat z několika restaurací. „Hledá, co by ho mohlo zaujmout. Zajímavá nabídka je jedním z faktorů, který rozhoduje o tom, jestli do restaurace vkročí nebo ne,“ vysvětluje Němec. Informace na tabulích si všímají i ti, kteří si předem našli nabídku jídel a pití na internetu a pohledem na křídou popsanou tabuli se přesvědčují, že internetové informace platí.

„Dovedete si představit hospodu bez tabule, na kterou se píše křídou? Věřím, že i kdyby všude jinde tabule zmizely a byly nahrazeny něčím modernějším, tak v hospodách vydrží, protože k nim historicky patří,“ nedá na klasiku dopustit Zdeněk Šípek, obchodní ředitel Rodinného pivovaru Bernard, který dodává pivo do tří tisícovek hospod a restaurací. „Z pohledu marketingu jsou pro nás tabule stále důležitým nástrojem,“ dodává obchodní ředitel Šípek. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Čechy trápí i jiné choroby než rakovina. Přitom jsou, na rozdíl od ní, nevyléčitelné

Ilustrační snímek
vydáno 16. září 2019  5:51

Onemocnění Karla Gotta zvedlo zájem veřejnosti o zhoubné nemoci.   celý článek

Naposled a osudově. Do kin vtrhne nabušený veterán Stallone

Rambo z roku 1985
vydáno 15. září 2019  6:18

Jeden z nejslavnějších akčních hrdinů, kteří se kdy objevili na filmovém plátně, symbol osmdesátých let i hojně nakoukávaný protagonista z pokoutně...  celý článek

S výrobkem platíme také za vzduch, který je kolem obalu

Pár háčků, jinak vzduch.
vydáno 14. září 2019  5:52

Spolu s výrobkem kupujeme i to, co vůbec nevyužijeme. Třeba návody ve všech jazycích.  celý článek

Jen 730 infarktů. Léto je pro záchranky klidné

ilustrační snímek
vydáno 13. září 2019  16:48

Prázdniny jsou pro zdravotníky specifické. Mnoho Pražanů sice odjíždí na dovolené, ale jejich počty dorovnávají turisté.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám