Výsledky našich žáků vpřírodovědecké gramotnosti jsou naopak dlouhodbě nadprůměrné, okomentoval včera výsledky průzkumu ministr školství, mládeže a tělovýchovy Dalibor Štys.
Škola není pro Čechy dost přátelská
Podle průzkumu čeští žáci nevnímají školu jako přátelské prostředí. "Hodnocení školy coby přátelského prostředí je u našich žáků nejnižší v rámci států Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj," vysvětluje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Mezi vyspělými zeměmi navíc Česko patří ke státům snejvětší závislostí školních výsledků na sociálním a ekonomickém zázemí školáka. Co se týče konkrétních výsledků průzkumu, v matematice vedou tradičně ve všech zemích chlapci před dívkami. Naopak v rámci čtenářské gramotnosti jsou na tom výrazně lépe děvčata. Srovnatelné výsledky mezi chlapci adívkami jsou v přírodovědeckých znalostí.
Nejslabší je Jihomoravský kraj
Vůbec nejslabší výsledky vrámci Česka zaznamenali žáci Jihomoravského kraje, nejlépe si naopak vedli školáci v Parbudickém kraji. V matematice, na kterou se letos průzkům zvlášť zaměřil, hraje velkou roli sebedůvěra. Tu mají ve srovnání sostatními žáky světa Češi výrazně nižší, což se negativně odráží na jejich výsledcích.
Mezinárodní průzkum bude nyní analyzovat Česká školní inspekce, která navrhuje řešení pro zlepšení. Školy budou mít nově možnost žáky průběžně testovat díky elektronické databázi úloh.
Asie vede
|