metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 17 °C

Středa 8. května 2024. Den vítězství

Chleba sice jíme stále méně, ale o to víc ho pečeme doma

  14:18
Klasika mezi chleby vítězí. Nejraději máme konzumní chléb a šumavu.
Šárka Nemešová | foto: ČTK

„Pšeničný chléb pořád vede, lidé nejvíc kupují kváskový šumický,“ říká Jana Kulhánková z rodinné pekárny Kulhánek & Drápal z Viničné Šumice u Brna. Na celozrnné varianty chleba se podle ní zaměřují hlavně vyznavači zdravé výživy. „Pokud jde o novinky, je pro zákazníka důležité, aby konkrétní chléb viděl na pultě,“ dodává Kulhánková.

Český chléb je levný

40

Tolik kilogramů chleba spotřebuje za rok průměrný český konzument. Ročně za něj utratí asi tisícovku. Podle loňského šetření Eurostatu je náš chléb pátý nejlevnější v Evropě, levnější je jen na Balkáně. V porovnání s Německem či Rakouskem jsou naše ceny ani ne poloviční. V Česku je v současnosti kolem 700 klasických pekáren.

I když se průměrná roční spotřeba kolem čtyřiceti kilogramů na hlavu zdá možná vysoká, v roce 1951 byla více než dvojnásobná. Po mírném vzestupu trvale klesá od roku 1995. Tehdy Češi snědli v průměru kolem 61 kilogramů chleba na osobu a rok. Jenže nabídka této potraviny se od devadesátých let výrazně proměnila. Nejžádanější je sice stále pšenično-žitný chléb, sortiment se však citelně rozšířil. „Náš denní výrobní sortiment tvoří sto druhů chleba a dalšího pečiva,“ uvádí Martin Abraham, výkonný ředitel pekárny Pecud z Proboštova u Teplic.

Stále populárnější je ale mezi lidmi domácí pečení chleba, i když většinou tvoří doplněk ke kupovanému pečivu. „Domácích pekáren se u nás ročně prodají tisíce, v porovnání s loňským prvním čtvrtletím se zájem zvýšil o třicet procent,“ řekla deníku Metro Patricie Šedivá, mluvčí Alzy. „Měsíčně prodáme stovky kusů, ale například před Vánocemi roste jejich prodejnost až čtyřnásobně,“ potvrzuje Táňa Lálová, mluvčí Mall.cz. Průměrná cena prodané domácí pekárny je kolem dvou tisíc.

Stále vyšší částky Češi utrácejí za domácí, ručně zpracovaný chléb, který nabízejí jak malé lokální pekárny, tak supermarkety. Potvrzuje to zkušenost zásilkového prodejce Rohlík.cz. „Rukodělné chleby jsou zamluvené s denním předstihem,“ říká Michal Perlík, category manažer firmy. Lidé podle něho dávají nákupu chleba přes dovážkovou službu i proto, že na výrobek nesahají lidé jako v regálech velkých prodejen. Zájem je i o předpřipravené směsi do domácích pekáren, především o žitné a vícezrnné.

Na Liberecku je tahákem pro zájemce pekárna Šárky Nemešové v Dolní Oldřiši. Ta vyrobí denně v domácí peci několik desítek ručně uhnětených pecnů a další druhy pečiva. Své výrobky dodává do tří prodejen v Liberci a Frýdlantu nebo přímo zákazníkům. Minimálně dvakrát do měsíce pořádá kurzy pečení. 

Hlavní zprávy

Do hokejových fanzón bude vstup zdarma, platit zde půjde ale pouze bezhotovostně

vydáno 7. května 2024  17:27

Pivo za 110 korun, koncerty každý den a sledování hokejových přenosů na velkých obrazovkách. Fan zóny před arénami v Praze i v Ostravě se stanou hlavními...  celý článek

Replika mistrovského dresu československých hokejistů z roku 1947 se plete na etapy

vydáno 7. května 2024  11:10

Doprovázel Karla Černocha, spolupracoval s Karlem Gottem, pro které dokonce složil pár melodií. Po desetiletích v hudební branži zjistil, že jeho...  celý článek

„Naším úkolem není děti nadchnout, my musíme dělat vše proto, aby jim to nadšení vydrželo“

vydáno 7. května 2024  5:58

Sportovní ambice nezapírají. Jejich cílem ale není primárně vychovávat hvězdy. Kaufland škola hokejových talentů chce vytvořit bezpečné prostředí pro...  celý článek

Komerční sdělení

Hledáte vhodné gymnázium pro své dítě?

vydáno 8. května 2024

V době přijímacích zkoušek na střední školy přichází na scénu VICTORIA HIGH SCHOOL – nové čtyřleté všeobecné jazykové gymnázium, které nabízí nejen...  celý článek