metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Deník Metro parkoval v modré zóně zdarma. Brzy to nepůjde

  10:30
Téměř bezplatné parkování pro hybridy čeká v Praze velké omezení. „Je to podlost,“ tvrdí podnikatelé.
Hybrid v modré zóně | foto: Metro.cz

Jestli bychom si na něco snadno zvykli, je to parkování bezprostředně u budovy naší smíchovské redakce. A k tomu zdarma a ekologicky. Deník Metro si na týden zapůjčil takzvaného hybrida, tedy auto, které jezdí zároveň na naftu i elektřinu. Jeho majitel, soukromá firma, dostal od magistrátu před časem možnost parkovat v modrých zónách zdarma. Respektive za symbolický poplatek sto korun ročně. O tu však zhruba za dva a půl roku přijde.

„Zastavit vydávání zvýhodněných parkovacích oprávnění pro hybridy je podle magistrátu způsob, jak se zbavit administrativní náročnosti. Od jara proto nevydává žádná nová a za tři roky nechá vypršet termín posledního dosud vydaného,“ stěžuje si podnikatel Petr, jenž si nepřál uvést celé jméno. S ním souhlasí řada dalších podnikatelů, které deník Metro oslovil.

Hybridní automobily

Hybrid, jejž jsme si zapůjčili, pohání naftový motor v kombinaci s elektromotorem. Pokud zrovna nejede na elektřinu, baterie se nabíjí jízdou. Nepotřebuje tak nabíječku.

„Je to podlost. Kdybychom věděli, že magistrát postoj k hybridům otočí již po roce, nakoupili bychom do firem levnější benzinová auta či elektromobily,“ dodává Petr.

Majitelé elektromobilů, na rozdíl od hybridů, o parkování za symbolickou stokorunu dosud nepřišli. Rezidenti vlastnící benzinové auto či diesel přitom platí ročně dvanáct set korun. Majitelé a provozovatelé elektromobilů navíc již pár měsíců nemusejí žádat magistrát o vystavení či prodloužení zvýhodněného parkovacího oprávnění. Stačí mít platnou registrační značku elektrického vozidla. Podle webu Parkujujakpica.cz, který upozorňuje na nešvary tuzemských řidičů, byla zvýhodněná nabídka stání pro hybridy od magistrátu velmi krátkozraká. Čestné podle nich není ani měnit pravidla za pochodu.

„Je pochopitelné, že si lidé nakoupili hybridy ve velkém. Parkování zdarma je pro pražské firmy, respektive jejich zaměstnance obrovský benefit, tudíž je jasné, že se rozhodli jít tímto směrem,“ míní tvůrci webu.

Forma zvýhodnění, kterou magistrát pro hybridy razil do dubna, nebrala v úvahu výši emisí u jednotlivých kategorií hybridních automobilů. Tento argument pro změnu pravidel dodnes zmiňuje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, podle kterého nejsou hybridy dost ekologické. O zvýhodněné parkování v následujících měsících postupně přijde až několik tisícovek lidí. Podle odhadů se totiž v hlavním městě v současnosti nachází asi šest tisíc hybridních automobilů. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

vydáno 26. dubna 2024  15:12,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce Dynama v Třinci 1:4 je však jasné, že o letošním mistrovi...  celý článek