Na mostě už od včerejška úřaduje speciální bagr, který má odstraňovat naplaveniny, které by mohly porušit jeho pilíře. "Karlův most je hodně vysoký, takže bagr je na mostě zatím spíš jako prevence," popisuje Roman Kotrč ze Sdružení výtvarníků Karlova mostu. V okolí mostu na Kampě jsou také připraveni hasiči a vojáci, kdyby se situace zhoršovala.
Při povodních v roce 2002, kdy byl průtok pod mostem dvojnásobný, jeho dlouhé rameno odstraňovalo kmeny stromů, ale třeba i chaty které přinesla velká vody." Karlův most je na rozdíl od ostatních mostů kamenný a tak je náchylnější k poškození," dodává Kotrč.
Karlův most je jako stavebnice, proto je náchylný
"Karlův most je oproti všem ostatním pražským mostům typický tím, že má nejmenší šířku mezi oblouky a hlavně je sestaven z kvádrů. V případě, že by došlo k narušení celistvosti kvádrů, tak by se mohly začít odlamovat další. To by mohlo znamenat poškození nebo destrukci mostu," řekl dnes velitel hasičů Václav Kratochvíl, jehož četa má nyní Karlův most na starosti.
Bagrista Jiří Bejček pracoval na mostě celou noc a bude tam celý den. "Pokud jdou nějaké větší kusy, snažím se tomu dát jiný směr, aby to nešlo do pilířů," popsal svou práci. Hasiči ho navigují jak a kde má kolem pilířů s lopatou manipulovat. Nejhorší jsou podle něj vodou nasáklé větve a klády, které plují pod hladinou. Ty musí lopata na sedmnáctimetrovém rameni zachytit a uvolnit, aby odpluly za most. Nejvíce práce měl prý bagr v ranních hodinách. "Byly tam obrovské kusy zahradních domků, kmeny s větvemi, které dělají největší problémy, protože by se mohly namotat do pilířů," vysvětlil Bejček, jehož firma je z Plzně, odkud byl do metropole přivezen také pásový bagr.
Stroj Karlovu mostu neuškodí, myslí si bagrista
Most je ale na tom lépe než před jedenácti lety. Před časem skončila rozsáhlá rekonstrukce mostu, při které byly ocelovým límcem zabezpečeny i některé z jeho pilířů. Pro most může být rizikem i samotné nasazení bagru - jeho ocelové pásy zanechávají stopy na dlažbě a bagr a jeho rameno představují riziko pro sochy na mostě.
Podle bagristy ale Karlova mostu nebezpečí nehrozí. "Dlažba je žulová, takže je hodně tvrdá a já se snažím se moc netočit, abych ji nepoškodil. Jezdíme tady celý den a nic není vidět," uvedl bagrista. V roce 2002 byl prý na mostě o deset tun těžší stroj a taky ho nepoškodil. Bagrista i hasiči předpokládají, že budou most hlídat celý den i v noci, dokud to bude vyžadovat situace.