Plátna, která jsou národní kulturní památkou, budou v japonské galerii National Art Centre Tokyo k vidění zhruba tři měsíce na jaře roku 2017. Galerie hlavního města Prahy, která nyní dílo vystavuje, musí nejprve požádat ministerstvo kultury o povolení k vývozu. Ředitelka galerie Magdalena Juříková ČTK řekla, že jde o běžnou administrativu. „Požádáme v předstihu odpovídajícím termínu konání výstavy,“ podotkla.
Japonsko se zavázalo uhradit náklady spojené s přesunem, včetně pojištění. „Nejedná se o komerční akci, je to klasický výstavní projekt, který je zcela finančně pokryt japonskou stranou. Konkrétní podmínky smlouvy dolaďujeme,“ uvedla Juříková na otázku, co Praha za zápůjčku dostane.
Mucha chtěl, aby plátna hodně cestovala
Plátna se přepravují napnutá na válcích a v přepravních kontejnerech. V minulosti odborníci upozorňovali, že časté sundávání a opětovné napínání dílu nesvědčí. S tím ředitelka nesouhlasí. „Plátna už v minulosti několikrát cestovala a sám Mucha je považoval za svého druhu učebnici z dějin Slovanstva a počítal s jejich častým transport,“ uvedla. Proto jsou podle ní namalována speciální technikou na odolné plátno používané k výrobě lodních plachet.
Soubor Muchových pláten zachycující slovanskou mytologii se v roce 2012 přestěhoval do Prahy z Moravského Krumlova, kde byl desítky let vystaven na tamním zámku. Plátna dle malířova odkazu patří Praze. Přemístění epopeje ale vyvolalo vlnu nevole. Stěhování kritizovalo vedení Moravského Krumlova, Jihomoravského kraje, tisíce lidí i potomek malíře John Mucha. Mucha Praze epopej věnoval pod podmínkou, že pro ni metropole vybuduje samostatnou výstavní síň. To ale Praha nesplnila.