Škrábají na skla autobusů. Dopravní podniky vytáhly do boje proti vandalům. Ti každoročně způsobí škody za miliony korun.
Zabránit vandalům, aby lepili v MHD nálepky a škrábaly po oknech, chce dopravní podnik nalepením vlastních samolepek. Ty budou nabádat cestující, aby vandalismus ohlašovali. "Nálepky se objeví na oknech tramvají a v zadních částech kloubových autobusů, tedy tam, kde jsou okna terčem vandalů nejčastěji,“ říká mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.
Vandalové se často pokutě vyhnou
Také v Praze je s vandaly problém a dopravní podnik pravidelně provádí čištění černého výlepu, aby tak odradil vandaly. V prostředcích MHD pak má vyvěšeny kreslené obrázky, které mají vandaly od poškozování majetku odradit.
Přestože se dopravní podniky snaží škůdce při jejich "práci" dopadnout, jen zřítkakdy se jim to povede. Vandalové tak většinou vyváznou bez pokuty. Často jim také jejich dílo nelze prokázat.
Kolik stojí vandalismus- Pražský dopravní podnik ročně zaplatí za odstranění škod ročně desítky milionů korun. Brněnský zhruba 5 milionů.
- Jen za odstranění graffiti ze souprav metra zaplatil letos dopravní podnik více než 4 miliony korun. Více než 40 tisíc investoval do odstranění černého výlepu v metru.
- Odstranění jednoho metru čtverečního nelegálního výlepu v prostorách metra vyjde přibližně na 300 korun.
- V roce 2012 byly náklady na odstranění škod v pražských tramvajích po vandalech téměř 5 milionů korun.
- Škody po vandalech: mechanicky poškozený interiér, rozbitá a poškrábaná skla oken a dveří, odcizené zařízení informačního systému, graffiti, tagy a nepovolený výlep.
- Opatření proti vandalům: v nových a části rekonstruovaných tramvajích jsou v interiéru instalovány kamery, okna jsou polepena fólií proti poškrábání a dřevěné sedačky cestujících mají povrchovou úpravu, která poškození částečně zabrání.
- Oproti čalouněným sedačkám je jejich údržba i opravy méně nákladná.
|