Hlavní město čekají zásadní změny v hromadné dopravě. Souběžné linky budou omezeny, zcela zrušeny budou tramvaje linky 15, 19 a 21. V metropoli budou nově jezdit páteřní autobusové linky, takzvané metrobusy. Jak se změny dotknou cestujících, jsme se zeptali radního pro dopravu Josefa Noska.
Už se vám k plánované změně nějak vyjádřily jednotlivé městské části?
Ve čtvrtek jsme měli hromadné sezení se zástupci padesáti sedmi městských částí. Zde jsme představili novou koncepci městské hromadné dopravy. Představitelé městských částí mají nyní čas do poloviny příštího týdne, aby se ke změnám vyjádřili.
Ke změnám má dojít v září. Můžou námitky městských částí termín oddálit?
Pokud bude více námitek, budeme se s tím muset nějakým způsobem vyrovnat.
Co vás vedlo ke změně systému?
Jedná se vlastně o soutěž mezi veřejnou a individuální dopravou. My jsme loni tento souboj prohráli, protože Dopravní podnik přepravil méně osob než v roce 2010. Proto nyní přistupujeme k systému, který se osvědčil například v Brně a Českých Budějovicích.
A nebojíte se, že právě kvůli rušení linek začnou cestující dávat přednost automobilové dopravě?
Každý samozřejmě chce, aby mu autobus zastavoval nejlépe hned před domem a jel každé dvě minuty, ale to prostě nejde. Některé linky sice zcela zmizí, ale jiné zase pojedou v kratších intervalech. Ta změna vypadá na pohled dramaticky, ale ve skutečnosti není. Pouze se přemístí některé spoje na jiná místa. Místo dvou souběžných linek pojede například jen jedna, zato častěji.
Řada spojů zcela zmizí. Mají se řidiči MHD připravit na propouštění?
Jak jsem již řekl. To, že budou zrušeny některé linky, neznamená, že ubude vozů v ulicích. Propouštění neplánujeme.
Díky novému systému dopravní podnik ušetří ročně 406 milionů korun. Kam peníze půjdou?
Získané finance zůstanou dopravnímu podniku. Ono to na pohled vypadá jako obrovská suma, ale výdaje dopravního podniku jsou natolik vysoké, že to není tak zásadní částka, jak se zdá.