metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 22 °C

Sobota 4. května 2024. Svátek má Květoslav

RECENZE: Filmovou Rozkoš se nevyplatí moc analyzovat, ale prožít

  11:33
Režisérka Zoufalců natočila technicky vycizelované drama Rozkoš. Oproti trochu upovídané prvotině režisérka a scenáristka Jitka Rudolfová pojala svůj druhý film jako noční můru, v níž se proměnil život jedné mladé ženy.

Další 1 fotografie v galerii
Z filmu Rozkoš | foto: CinemArt

Rozkoš

Hodnicení: 3,5/5

  • Premiéra: čtvrtek 5. prosince
  • Režie: Jitka Rudolfová
  • Scénář: Jitka Rudolfová
  • Kamera: Ferdinand Mazurek
  • Hudba: Filip Míšek
  • Hrají: Jana Plodková, Martin Myšička, Jaroslav Plesl, Jan Budař, Václav Neužil
    a další
  • Česko, 2013, 111 minut

Samotný příběh není dvakrát komplikovaný: filmová střihačka Milena (Jana Plodková) udržuje tak trochu virtuální vztah s překladatelem Vladimírem (Martin Myšička), který se utápí sám v sobě. Komunikují spolu téměř výhradně esemeskami (které se zobrazují na plátně) a scházejí se jen kvůli sexu.

I další postavy jsou podobně zoufalé. Slabošský režisér (Jaroslav Plesl), s nímž spolupracuje, či výstřední umělec (Jan Budař), který před okolím skrývá své problémy. Vyprázdněnost postav umocňují občasné citace filozofa zybývajícího se simulakry (bezobsažnými sděleními s dokonalou formou) Jeana Baudrillarda, jehož myšlenky prý tvořily jeden z inspiračních zdrojů filmu. Bohužel někdy citace až příliš trčí. To, co jimi chtěli tvůrci vyjádřit, totiž přesvědčivě navozují filmovými prostředky.

V tom je Rozkoš na tuzemské poměry rozhodně nadprůměrná. Jistou rukou vedená kamera snímá postavy v upravených, ale chladných interiérech, exteriéry jsou zase téměř liduprázdné. Často je snímá z nezvyklé perspektivy a až fantaskně nasvícené. Na klasika bizarnosti Davida Lynche tvůrci trochu odkazují fiktivním dokumentem o travesty show či ujetými reklamami na obřím panelu svítícím do Milenina bytu. Skličující pocit, který umocňuje celkové vyznění, navozuje i sugestivní hudba či zvuky.

Rozkoš skvěle funguje jako tíživá halucinace, v níž do popředí vystupuje Milenina zjitřená vnímavost nabývající až bizarních rozměrů, nikoli jako zpráva o vyprázdněné současnosti a povrchní filmařské profesi. S laděním celého filmu nekoresponduje jen trochu diskutabilní závěr.

Autor: Aleš Mečíř Metro.cz

Hlavní zprávy

Válka se nikdy nemění. Seriálový hit jménem Fallout navždy zvedl laťku herním adaptacím

Strážce streamu
vydáno 3. května 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Proč byste měli i jako pařením her nepolíbení jedinci věnovat pozornost televizní adaptaci jednoho z nejvýznamnějších značek videoherního průmyslu? Tuhle...  celý článek

Zvíře, hrdina, zabiják. Belmondo i Pitt. Filmoví kaskadéři vypadají všelijak

vydáno 4. května 2024  8:49

Režisér David Leitch natočil poctu kaskadérskému řemeslu a všem, kteří se mu věnují. Není první ani poslední, kdo se podíval do zákulisí nebezpečné...  celý článek

Zálivky do korporátů jsou zbytečně plné chemie, říká omáčkář z Moravy

vydáno 3. května 2024  9:21

Fermentace je tradiční metoda, která v současnosti slaví svůj comeback. Delší trvanlivost je jen jednou z mnoha výhod.  celý článek

Světový den filmové legendy Star Wars se blíží. Ve hře je pro soutěžící tisíc dolarů

vydáno 2. května 2024  18:58

Co kdyby vám někdo řekl, že dostanete pětadvacet tisíc korun za to, že zhlédnete ságu Star Wars? Má to ovšem malý háček. Šanci na prémii mají ti, kteří...  celý článek