„Nic tam nevidím. Máte od toho kuponu účet?“ Tahle věta v posledních týdnech zaznívá z úst revizorů a dalších přepravních kontrolorů v pražské hromadné dopravě. Doklad o zaplacení je totiž pro ně často jediným potvrzením toho, že má cestující na své Lítačce nahraný platný kupon. Tenhle problém přitom trvá už od začátku září, kdy odstartoval prodej Lítaček i v e-shopu.
„Jsou mraky lidí, co si koupí Lítačku, a revizoři ani validátory nevidí nahraný kupon,“ rozčiluje se na Facebooku Pražské integrované dopravy Míša Strnadová, jejíž slova potvrzuje mnoho dalších Pražanů. Někteří cestující bez dokladu o zaplacení dostali dokonce pokutu za černou jízdu. Jiní naopak zmatků zneužívají a jezdí beztrestně načerno.
„Mně naopak jízda ve vlaku bez jízdenky nestála ani korunu. Průvodčí jsou v těchto dnech zvyklí, že některé kupony nevidí, a tak ani nepoznají, že jsem si Lítačku s prošlým kuponem do teď nedobil,“ přiznává se deníku Metro čtenář Miloš. „Průvodčí se mě sám zeptal, zda jsem si kupon nechával nahrát nedávno. V systému se totiž prý může objevit až později,“ dodává čtenář.
Podle operátora ICT, který Lítačku provozuje, je problém v přístrojích, které jsou v autobusech PIDu, u revizorů a průvodčích často zastaralé a nejsou nově zkalibrované. Kvůli tomu pak neumějí nové kupony načíst. Mluvčí ICT Vladimír Antonín Bláha minulý měsíc avizoval, že se podobné situace počítají na stovky. Podle řidiče autobusu Jakuba Vávrů je ale problém v nedotaženosti celého systému a podobných případů neubývá. „Nyní je úplně zcestné kontrolovat cestující při nástupu předem, a proto jsem prozatím na kontrolu rezignoval,“ píše na Facebooku Lítačky řidič.
Pokud se cestujícímu nahraný kupon u kontrolora nenačte, jak má, může podle zjištění deníku Metro požádat o zaslání takzvaného online dotazu. Každé kontrolní zařízení, která revizoři a průvodčí fasují, má totiž přístup do online databáze. Ta by měla informaci o kuponu v systému najít vždy.
Koupili si jízdenku, přesto dostali pokutu
|