Nejvyšší správní soud potvrdil verdikt, jímž Krajský soud v Praze loni zbrzdil přípravu nové ranveje letiště v Ruzyni. Krajský soud konkrétně zrušil Zásady územního rozvoje Středočeského kraje v části, jež upravovala rozvojovou plochu letiště. S následnou kasační stížností Středočeský kraj neuspěl. Soud zatím zveřejnil jen výrok, nikoliv odůvodnění svého rozhodnutí.
Pražský soud loni dospěl k závěru, že úřady ve sporné části územně plánovací dokumentace dostatečně nevyhodnotily vliv chystané dráhy na okolní prostředí. Právě lidé z Prahy a okolních obcí zásady územního rozvoje napadli. Hejtmanství výstavbu nové ranveje podporovalo, nynější kapacitu letiště pokládá za nedostatečnou.
Letiště novou dráhu potřebuje
Konkrétní výhrady měl krajský soud k vyhodnocení takzvaných kumulativních a synergických vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví. Kraj se hájil tvrzením, že vycházel z dřívější judikatury Nejvyššího správního soudu i z politiky územního rozvoje celého Česka.
Pražské Letiště Václava Havla podle odborníků potřebuje novou vzletovou a přistávací dráhu, s její výstavbou se proto dlouhodobě počítá. Současná kapacita hlavní a záložní dráhy nestačí plnit požadavky letecké dopravy. Třetí dráha by měla kopírovat tu hlavní.
Soudy komplikují stavby- Nejvyšší správní soud již v roce 2011 zrušil část zásad územního rozvoje Prahy, která se týkala letiště a plánované nové vzletové a přistávací dráhy. Návrh tehdy podala městská část Praha-Suchdol spolu s dalšími stěžovateli. Tentokrát se však soud nezabýval pražskými, ale středočeskými zásadami. Rozvojové území zasahuje na území středních Čech.
- Shodou okolností tentýž tribunál v těchto dnech zamítl ještě dvě kasační stížnosti Středočeského kraje. Směřovaly proti verdiktům, jimiž krajský soud zkomplikoval stavbu severní části obchvatu Prahy.
|