metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 5 °C

Neděle, 18. listopadu 2018. Svátek má Romana.
Metro (ilustrační foto)
Větší foto
Metro (ilustrační foto) | foto: freeimages

Světla měla ukázat na volnější vozy metra, projekt je ale zastaven

19. dubna 2018  8:30 Marek Hýř Metro.cz
Studentský projekt oslovil dokonce i dopravní podnik. Světelná signalizace by ale vyšla až moc draho.

Na začátku, na konci, nebo uprostřed? Kde bude v soupravě metra asi nejméně lidí? Tohle dilema řeší řada cestujících. Tým studentů z ČVUT přišel s nápadem, jak čekajícím lidem poradit, který vagon bude nejprázdnější.

Chytré řešení zaujalo také pražský dopravní podnik, který se zapojil do příprav projektu a hodlal ho otestovat. Deník Metro ale včera zjistil, že byl projekt odložen. I v případě, že by byl testován pouze v jedné stanici, kterou měl být Střížkov, vyšel by řádově na několik milionů, a proto dostal dočasnou stopku.

Přitom zprvu celý nápad vypadal jednoduše. Jednotlivé vagony metra se totiž už nyní průběžně váží. „Tento údaj je on-line dostupný ve vozové řídicí jednotce, řídí se dle něj například parametry brzdné soustavy,“ říká Aneta Řehková, mluvčí dopravního podniku (DPP).

Nápad studentů vychází z logické úvahy, že nejlehčí vagon je ten nejprázdnější. Kdyby pak metro vyrazilo z jedné stanice do druhé, dostali by čekající lidé informaci o obsazenosti vozů prostřednictvím LED pásků v podlaze. V místě, kam dojede nejprázdnější vagon, by se rozzářila světla nejjasněji. Slabé světlo zase naopak naznačilo, kam dojede nejobsazenější vůz. Takto alespoň signalizace fungovala, když studenti z týmu RedCute loni prezentovali svůj projekt na programátorském maratonu Smart Mobility Hackathon.

Studentský nápad měl mít řadu výhod. Kromě zvýšeného pohodlí cestujících by se mohl také zrychlit provoz, díky rychlejšímu nástupu a výstupu. Chytré řešení také mohlo ušetřit peníze díky rovnoměrnějšímu opotřebení vozů.

Jenže právě kvůli penězům z projektu dočasně sešlo. „Projekt jsme začali s myšlenkou inovativního využití existujících dat a věříme, že by do metra přinesl zajímavá zlepšení. Od začátku jsme věděli, že data ještě nejsou přístupná. Nevěděli jsme však, že jejich zpřístupnění bude tak náročné technicky i finančně,“ říká Vít Obrusník z týmu RedCute.

Původně se uvažovalo o tom, že by se signalizace zavedla v testovacím režimu do jedné stanice. Přínos projektu by ale v tomto testovacím režimu byl pro cestující minimální, protože světelná signalizace, která by naváděla cestující do méně zaplněných vagonů, by se rozsvěcela pouze zhruba dvakrát do hodiny. „Jednotlivé varianty realizace jsme důkladně probrali a bohužel, potřebná infrastruktura v metru zatím chybí. Věřím, že nápad neumře a k jeho realizaci časem prostor bude,“ dodává Obrusník.

Také dopravní podnik doufá, že v budoucnu bude více využívat svých dat. Kromě váhy vozu totiž umí DPP sledovat i další data dostupná z vozových počítačů a řídicích jednotek. Jedná se například o informace o spotřebě energie či o motohodinách.

Komentáře

Hlavní zprávy

U Národního muzea si vystojíte frontu přes hodinu

Dlouhá fronta může některé návštěvníky odradit.
vydáno 18. listopadu 2018  10:30

Opravená budova přitahuje hlavně cizince. Třeba i na vstup zdarma.  celý článek

Čím se brání Cruise nebo Craig

Při tréninku se klade důraz na orientaci v prostoru.
vydáno 18. listopadu 2018  7:12

Neustálá ochrana hlavy je základem bojového umění keysi. Vzniklo mezi rváči na španělských diskotékách.  celý článek

Místo zahrady má vzniknout hřiště, k zemi zřejmě padne pár stromů

Na Smetance
vydáno 18. listopadu 2018  6:20

Vedle školy v Praze 2 vzniká multifunkční sportoviště. Místní mají z projektu obavy.  celý článek

Omlazená fabia: tři válce do pohody. Stačí to?

Výbušnost té rakety za autem nečekejte. Lenivé kňučení ale také ne!
vydáno 17. listopadu 2018  16:49

Novou Škodu Fabia koupíte už jenom v benzinu a se třemi válci. Je to nenáročné auto, které si ale svou pozici obhájí.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám