metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 28 °C

Středa, 19. září 2018. Svátek má Zita.
Metro (ilustrační foto)
Větší foto
Metro (ilustrační foto) | foto: freeimages

Světla měla ukázat na volnější vozy metra, projekt je ale zastaven

19. dubna 2018  8:30 Marek Hýř Metro.cz
Studentský projekt oslovil dokonce i dopravní podnik. Světelná signalizace by ale vyšla až moc draho.

Na začátku, na konci, nebo uprostřed? Kde bude v soupravě metra asi nejméně lidí? Tohle dilema řeší řada cestujících. Tým studentů z ČVUT přišel s nápadem, jak čekajícím lidem poradit, který vagon bude nejprázdnější.



Chytré řešení zaujalo také pražský dopravní podnik, který se zapojil do příprav projektu a hodlal ho otestovat. Deník Metro ale včera zjistil, že byl projekt odložen. I v případě, že by byl testován pouze v jedné stanici, kterou měl být Střížkov, vyšel by řádově na několik milionů, a proto dostal dočasnou stopku.

Přitom zprvu celý nápad vypadal jednoduše. Jednotlivé vagony metra se totiž už nyní průběžně váží. „Tento údaj je on-line dostupný ve vozové řídicí jednotce, řídí se dle něj například parametry brzdné soustavy,“ říká Aneta Řehková, mluvčí dopravního podniku (DPP).

Nápad studentů vychází z logické úvahy, že nejlehčí vagon je ten nejprázdnější. Kdyby pak metro vyrazilo z jedné stanice do druhé, dostali by čekající lidé informaci o obsazenosti vozů prostřednictvím LED pásků v podlaze. V místě, kam dojede nejprázdnější vagon, by se rozzářila světla nejjasněji. Slabé světlo zase naopak naznačilo, kam dojede nejobsazenější vůz. Takto alespoň signalizace fungovala, když studenti z týmu RedCute loni prezentovali svůj projekt na programátorském maratonu Smart Mobility Hackathon.

Studentský nápad měl mít řadu výhod. Kromě zvýšeného pohodlí cestujících by se mohl také zrychlit provoz, díky rychlejšímu nástupu a výstupu. Chytré řešení také mohlo ušetřit peníze díky rovnoměrnějšímu opotřebení vozů.

Jenže právě kvůli penězům z projektu dočasně sešlo. „Projekt jsme začali s myšlenkou inovativního využití existujících dat a věříme, že by do metra přinesl zajímavá zlepšení. Od začátku jsme věděli, že data ještě nejsou přístupná. Nevěděli jsme však, že jejich zpřístupnění bude tak náročné technicky i finančně,“ říká Vít Obrusník z týmu RedCute.

Původně se uvažovalo o tom, že by se signalizace zavedla v testovacím režimu do jedné stanice. Přínos projektu by ale v tomto testovacím režimu byl pro cestující minimální, protože světelná signalizace, která by naváděla cestující do méně zaplněných vagonů, by se rozsvěcela pouze zhruba dvakrát do hodiny. „Jednotlivé varianty realizace jsme důkladně probrali a bohužel, potřebná infrastruktura v metru zatím chybí. Věřím, že nápad neumře a k jeho realizaci časem prostor bude,“ dodává Obrusník.

Také dopravní podnik doufá, že v budoucnu bude více využívat svých dat. Kromě váhy vozu totiž umí DPP sledovat i další data dostupná z vozových počítačů a řídicích jednotek. Jedná se například o informace o spotřebě energie či o motohodinách.



Komentáře

Hlavní zprávy

Zahrádkáři stále nemají zákon a přišli už o statisíce pozemků

Zahrádkářská kolonie Pod Šancemi v pražských Hrdlořezích
vydáno 18. září 2018  13:30

Zázraky se dějí. V Brně se schyluje k založení zahrádkářské „kolonie“. Je to ovšem rarita.  celý článek

Sloupek Martina Švihly: Ještě jedna věc

Martin Švihla, učitel aikida a lektor osobního rozvoje
vydáno 18. září 2018  11:11

Celý den se mi daří, a tak tuhle maličkost určitě zvládnu rychle, píše Martin Švihla ve svém sloupku.  celý článek

Před měřiči hluku se opilci rádi přeřvávají

U šedesátky číslice zčervená.
vydáno 18. září 2018  8:32

Opatření na Malém náměstí mělo flamendry utišit. Místo toho jich tu burácí stovky denně.  celý článek

Kolaps v Uhříněvsi i místa, kde zdržují auta

Dopravní zácpa v Kolodějích
vydáno 18. září 2018  5:55

Kvůli havárii vodovodu mění obyvatelé jihovýchodu Prahy zvyky. Přesedávají na vlaky.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám