metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

V autobusech hlásí problémy roboti. V Praze Standa, v Plzni Jan

  4:54
Řidiči MHD sahají při jízdě po mikrofonu jen tehdy, pokud nemají k dispozici nahrávku. Jinak jim pomáhá technika.
ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Šoféři autobusů si při své práci v ulicích metropole stále méně „povídají“ s cestujícími přes mikrofon v kabině. Vyplývá to z postřehů, které deník Metro zaznamenal od několika čtenářů. Podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové mají totiž řidiči k dispozici stále více předchystaných nahrávek.

„Jejich využívání, jež nahradilo dříve používané přímé udílení pokynů řidičem autobusu, se v praxi velmi osvědčilo. Připravená hlášení, kterých je asi třicet, působí přiměřeně autoritativně a přitom bezkonfliktně. Jsou navíc slyšitelná a srozumitelná v celém voze a našim cestujícím poskytují vyčerpávající informace. Některá se zároveň zobrazují v textové podobě na vnitřních LCD monitorech,“ říká pro deník Metro Řehková.

V provozu autobusů zaznívá několik typů hlášení. Konkrétně jde o nahrávky hlášení zastávek, dále hlášení dopravně-provozních informací i hlášení informací určených pro řidiče.

„V drtivé většině jsou hlášení realizována profesionálem. V případě potřeby nového hlášení jsou předem namluvené části textů skládány do logických celků, ze kterých vznikne výsledná relace s přirozenou intonací. V případech krátkodobé nebo operativní potřeby a dále v případech, kdy nejsou k dispozici příslušné profesionální nahrávky, je pak volena ještě jedna cesta. A to využití umělého hlasu, takzvaného syntetizátoru,“ dodává pro Metro Řehková.

Řidič nebo robot
Programově generované slovo hlasovým syntetizátorem, které zní také například v liberecké MHD, je téměř k nerozeznání od lidského hlasu. Ten robotický je o to přesvědčivější, oč má daný dopravce kvalitnější techniku. Robotický hlas má obvykle nějakou živou předlohu, a když se stane cokoli mimořádného, hlášení je namluvené za pár sekund. Jde o funkci převodu textu na mluvený projev, kterou umí již hezkých pár let například tradiční webový nástroj Google překladač. „Díky průběžnému rozvoji informačních technologií a možností je úroveň a intonace takto pořízených nahrávek velmi kvalitní. Nahrávka pořízená prostřednictvím syntetizátoru je v případě dlouhodobějšího používání následně nahrazena opět hlášením profesionálního spíkra,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku.

Stanislav a Jan
Automatický převod psaného textu na řeč, která zní stejně jako člověkem předem namluvené hlášení, využívají i další české dopravní podniky. Kromě zmiňovaného Liberce je to například Ostrava či Plzeň. Ve všech těchto metropolích uslyšíte, stejně jako v Praze, robotický hlas od firmy SpeechTech. V Praze zní dle zvolené barvy hlasu a typu namluvení varianta Stanislav. V Plzni pro změnu Jan, v Ostravě pak dvojice hlasů Stanislav a Iva.

„Aby měl program k dispozici dostatek namluvených slov pro tvorbu jakéhokoli hlášení nejrůznější délky i charakteru, musí zkušený řečník strávit v nahrávacím studiu více než dvacet hodin,“ popisuje vznik podkladů pro robotický hlas mluvčí společnosti Stanislav Pfauser.

Příští stanice Motol
Nejcharakterističtější hlasy známé z pražské MHD najdete v metru. Na trase A zní ve vagonech názvy stanic „z úst“ české rozhlasové moderátorky Světlany Lavičkové. Ta naposledy namlouvala na nově dostavěné trase metra A v roce 2014. Na béčku je slyšet bývalá moderátorka a exmluvčí nemocnice Motol Eva Jurinová. Na lince metra C pak promlouvá rozhlasový moderátor Tomáš Černý.

Hlas v metru má svá specifika a v minulosti se vždy vybíral přímo v jedoucí soupravě metra, a to z několika verzí. Podobně se má volit profesionální spíkr i v budoucnu pro trasu metra D. Variant má být více než desítka.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Mráz spálil révu netypicky. Škody ve vinicích přesahují dvě miliardy

vydáno 26. dubna 2024  13:22

Že to vinaři a vinohradníci nemají jednoduché, znělo i na tiskové konferenci k aktuální situaci a vyčíslení škod. Během pár týdnů se totiž prakticky...  celý článek

Orty chtějí upravit tak, aby bývalým kaolinovým dolem projeli i vozíčkáři

vydáno 26. dubna 2024  13:22

Jihočeský kraj pracuje na zpřístupnění podzemních chodeb blízko Českých Budějovic, kde se těžil kaolin. Úpravy budou stát desítky milionů korun. Pak by...  celý článek