Odkud odlétáte? Z Ruzyně, nebo z Vodochod? Tak se vás možná za tři roky někdo zeptá, když řeknete, že na dovolenou odlétáte z Prahy.
Historie letištěVznik letiště je spojen se zrodem vysočanské továrny na letadla Aero. - Letiště vzniklo v roce 1942 úpravou pole na zpevněnou přistávací a vzletovou plochu.
- Původně to byla vedlejší přistávací dráha pro německou armádu. Využíval ho například říšský protektor Reinhard Heydrich, který se usadil na zámku v nedalekých Panenských Břežanech.
- V roce 1953 došlo k otevření nové letecké továrny vsousedství. V továrně byly vyráběny třeba stíhací letadla Mig-15, Mig-19 a Mig-21.
- V roce 2007 koupila továrnu s letištěm společnost Penta.
|
Dnes využívají letiště ve Vodochodech u Prahy hlavně malá a soukromá letadla. V budoucnosti by sem mohla létat většina dopravních letadel typu Boeing 737 nebo Airbus 320. Kapacita letiště by měla z dnešního ročního počtu 12 tisíc startů a odletů stoupnout přibližně na trojnásobek. Denně by letiště mělo odbavit 48 letadel.
Rád nízkonákladových aerolinek
"Letiště nebude přinášet výhody jen cestujícím, ale vznikne zde i větší nabídka práce a určitě to přispěje i k rozvoji zdejšího regionu," slibuje ředitel letiště Martin Kačur. Mohly by vzniknout až tři tisíce nových pracovních míst. Celková výše investice do rozšíření letiště včetně vybudování nájezdu na dálnici D8 by měla činit zhruba tři miliardy korun.Do Vodochod by mohly přejít některé nízkonákladové společnosti z Letiště Václava Havla, které by podstatně rozšířily svůj stávající provoz do Prahy, ale i další, jež do Česka zatím nelétají. Na provozu letiště se budou podílet zhruba z 80 procent.
Do světa za tři roky z VodochododVětší konkurence, levnější letenky nebo víc destinací, kam se bude z Prahy létat. To přinese nové letiště podle jeho ředitele Martina Kačura. Jak jsou přípravy daleko? Máme za sebou veřejné projednání dopadu na životní prostředí EIA. Momentálně pracujeme na dokumentaci pro územní rozhodnutí, připravujeme dokumentaci pro sjezd a nájezd na dálnici. Vážou se k souhlasnému rozhodnutí EIA nějaké podmínky? Dostali jsem 124 podmínek, část z nich se věnuje dopadům hluku, sjezdu a nájezdu na dálnici, měření emisí. Část z nich je zaměřena čistě na přírodu – dopad stavby na hmyz či zvířata, který budeme muset v průběhu výstavby řešit. Půjde-li vše podle plánu, kdy začnete stavět? V polovině roku začneme projednávat územní rozhodnutí, pokud nebudou žádné problémy, odvolání, tak v létě 2017 by mohlo být letiště v provozu. Jednáte s odpůrci stavby? Snažili jsme se dohodnout, bohužel k žádné dohodě nedošlo. Jednoznačné stanovisko bylo, že se s námi budou bavit, pouze když stáhneme projekt. Žádná jednání teď momentálně neprobíhají. Co přinese letiště běžným cestujícím? Další možnosti pro cestování, konkurenci z hlediska cestování i z hlediska poskytovaných služeb nebo cen letenek. Bude i větší výběr destinací, kam se bude z Vodochod létat. |